Bättre att uppmuntra än att skälla!

Idag såg jag en man kommandes med två hundar. Den ena hunden hade han i koppel. Hunden påminde i sin kroppsbyggnad om den gamle ryska brottare Karelin. Den andra hunden var en lite rackare som sprang alldeles för sig själv och fick mina tankar att nudda vid Angela Jolin. Plötslig från ingenstans dök en tredje hund upp. Den hade halsband och såg välvårdad men ensam ut. Den smet uppenbart från sin husse som förgäves försökte ropa sin hund till sig. Det är nog så det är lite till mans med oss, ibland blir frihetslängtan så stor att vi väljer att inte lyssna utan bara gör det som vi för stunden upplever är viktigast att göra. Mina tankar drar sig iväg till Balotelli, denna otroligt fantastiska bollbegåvning som uppenbart är mycket svår att få att göra det som andra runt omkring honom vill att han skall göra. Balotteli går sin egen väg och det gjorde även denna minst sagt ettriga hund. Han fick syn på den lilla hunden och gjorde allt för att uppvakta henne men hon var inte särskilt intresserad. När husse tyckte att uppvaktaren kom för nära då ställde han bara brottarhunden i mellan dem. Efter en lång jaktstund gav den ettriga hunden upp, gjorde en stor avledande manöver och satte fart mot sin husse som borta på stranden hade packat ihop sina ägodelar för att gå vidare. När hunden äntligen kom fram till sin husse fick den världens utskällning och en dunk i baken. Det är ungefär som när Balotelli blir uthängd i tidningarnas löpsedlar på grund av att han påstås har sagt eller gjort något han inte borde ha gjort. Om jag skulle varit den bortsprungna hundens husse skulle jag sett hunden i ögonen och sagt så där gör du inte men vad duktig du är som kommer tillbaka! Det är alltid oftast lättare att klaga, komma med negativa kommentarer än att lyfta fram ett problem se till att lösa det och samtidigt våga berömma den goda vilja som i alla fall enligt min mening finns i varje människa och som kan få varje människa att göra stordåd. Det är ju, hur det än det är, av våra misstag som vi lär oss och inte av att inte göra några misstag alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0