RÄDDA FOTBOLLEN!

Jag älskar fotboll och har alltid gjort det. Minns min uppväxt stora ungerska fotbollsspelare som Puskás, Kocsis, Hidegkuti, Sándor (Csikar) men även fotbollsspelare som Pelle, Eusebio. Jag kommer ihåg hur vi spelade så kallad knapp fotboll med varandra, levde oss in i matcherna och längtade efter att få gå på en match.

 

När jag väl fick gå på en match var stämningen hög. Vi hejade på våra lag, var lite skämtsamt elaka med ord till varandra. Men när matchen var över var vi bästa vänner igen.

 

Att en match skulle avbrytas på grund av någon från åskådarläktaren skulle ge sig in på plan, kasta in föremål som skulle kunna skada någon, känner jag inte till. Möjligt att det förekom men det är inget jag vet om.

 

Idag avbröts matchen mellan Malmö FF och Djurgården bara efter 10 minuter på grund av att domaren inte kunde garantera säkerheten på planen efter att ett antal knallskott har kastats in. Detta var tredje gången denna säsong som en match avbröts.

 

Jag brukar inte ha svårt att förstå när människor uttrycker sina känslor och tankar. Men denna gång är jag totalt oförstående. Hur kommer det sig att man åker på en fotbollsmatch, betalar dyrt för att gå in på matcharenan, inte för att se matchen, känna spänningen, leva med spänningen, heja på sitt lag, utan helt enkelt bara för att förstöra!

 

Vem har lust att gå på en match och riskera sin egen hälsa? Vem har lust att betala inträde och sen riskera att gå hem innan matchen blir färdigspelad på grund av den blir avbruten? Vem har lust att ta med sig sina barn eller barnbarn på en match där risken är förhöjd att inte fotbollen utan läktarvåldet hamnar i centrum?

 

Klubbarna, polisen, Svenska fotbollsförbundet verkar stå maktlösa inför dessa problem. Det kanske är dags att städa ordentligt på arenorna och inte släppa in några som uppenbart har alkohol eller andra droger i kroppen.

 

Låt fotbollen bli en sport som skapar glädje och sammanhållning. Låt oss få uppleva vår frustration och glädje utan att kränka, skada eller beröva glädjen från andra. Låt fotbollsspelarna, domarna, övriga funktioner utöva sitt arbete utan risk för att någon kommer till fysisk eller psykisk skada! Låt fotbollen bli en fest för hela familjen utan risk för att hamna i bråk eller bevittna bråk!

 

Ni som vill avreagera er ilska, fixa ett väl madrasserat rum att skrika i och en boxningsboll att slå på! Så länge ni inte kan acceptera att det andra laget tar initiativet, leder, är bättre och vinner, stanna då hemma och se det hela på er egen TV. Skulle ni då få för er att kasta knallskott eller gå lös på er egen TV så skadar ni bara er själva och ingen annan. Men även det tycker jag är sorgligt!


Kommentarer
Postat av: Micke

Bra beskrivning av läget i denna tid...ja...vad ska man ta sig till med dessa element av pöbel?? Ja du...bra fråga va?



Jag har inget svar...har NÅGON svar på det borde de få ett nobelpris.



Ha de bäst!

2011-07-31 @ 13:25:34
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Thomas

Kan inte annat än att hålla med dig.

Samtidigt så har jag väldigt svårt att förstå varför man inte lyckas lösa problemet med läktarvåld här i Sverige?

Om engelsmännen lyckades lösa de flesta av sina huliganproblem så ska väl vi, en relativt liten fotbollsnation kunna göra detsamma.

Efter varje incident så blir det debatter i tv, även i riksdagen osv, men man verkar ha en stor ovilja att faktiskt agera.



Hälsningar Thomas

2011-07-31 @ 15:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0