Heja, Heja, Heja Damlandslaget i fotboll!!!

Igår kväll förlorade Damernas fotbollslag mot det japanska laget. Ett tag tyckte jag mig höra Sven Jerrings röst: ”Japaner, Japaner, överallt Japaner”. ” Japaner, japaner, från sig vilt slående japaner… japaner som hoppar, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att rädda segern åt Nippon.”  Den gången gällde det Berlin OS och herrarnas match mot Japan som Japan vann med 3:2.

 

På den tiden var nog knappast damfotbollen påtänkt. Jag skall ärligt säga att jag som älskar fotboll har inte varit så särskilt förtjust i damfotboll. Årets VM i damfotboll har enligt min mening bjudit på bra fotboll och min inställning har ändrat sig från ointresserad till högst intresserad. Det enda som jag hittills har ifrågasatt är standarden på domarna. Nu är ju domare alltid lätta att kritisera. Men vad skall man säga om en domare som inte blåser straff när en spelare till och med håller i bollen i flera sekunder innan hon släpper den?!

 

Efter gårdagens förlust fick damlandslaget särskilt målvakten Hedvig Lindahl och tränaren Tomas Dennerby utstå mycket hård kritik. Det är självklart att man får utdela kritik. Men tänk efter ett lag består av 11 personer på plan och de är inte ensamma där utan har 11 motståndare. Just denna dag var Japan ett bättre lag.

 

De som nu kritiserar Hedvig Lindahl och tycker att hon skall ersättas av en annan målvakt i bronsmatchen de glömmer bort att hennes räddningar, i tidigare matcher, högst bidragit till att Sverige mot all förmodan faktiskt har kommit ända till semifinal och nu kommer att spela om bronset!

 

Tränaren Tomas Dennerby har för några dagar sedan höjts närmast till skyarna för att nu sågas vid fotknölarna. Det måste väl i all sin dar finnas någon balans hos dem som så väl vet hur fotboll skall spelas, hur taktik skall läggas upp. Ställ er själva på plan i en VM match så får vi se hur det går, hur många minuter benen bär.

 

För egen del tycker jag att årets upplaga av Damlandslaget i fotboll har gjort jättebra ifrån sig och jag är av någon anledning övertygad om att de kommer ta hem bronset till Sverige och jag hoppas att Hedvig Lindahl trots allt får fortsatt förtroende i målet! Skulle de inte ta hem bronset så tycker jag ändå att de skall hyllas för en väl genomförd VM-turnering!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0