I KORTHET

Igår åkte jag tåg. Tåget gick i tid och kom fram i tid så jag var självklart väldigt nöjd. Jag slapp köra bil till Stockholm tur retur och därmed slapp jag kamikaze piloterna som utan hänsyn kör om i hög hastighet i snöyra och halka!

 

När jag ser nyheterna i min mobil konstaterar jag att galenskaparna fortsätter i världen! I Tucson USA dödas sex personer av en 22-åring man som även skottskadade den 40-årige demokratiska politikern Gabrielle Gifford som var det troliga målet för 22-åringens attack. Enligt nyhetsrapporteringen är 22-åingen en person som ogillar religion, skolan, analfabeter men har Adolf Hitlers ”Mein Kampf”, Karl Marx ”Det kommunistiska partiets manifest” bland sina absoluta favoritböcker. 22-åringens favoritsysselsättning uppges vara att röka marijuana.

 

Idag hittades på öppen gata i Huddinge kommun en polsk medborgare, troligen mördad. Även på Östermalm hittades idag en man troligen mördad.

 

Aftonbladet har idag en intervju med kriminologen, författaren Leif GW Persson där han berättar om sina dryckesvanor. Sedan 80-talet dricker Leif GW ingen alkohol alls från 1 januari till och med midsommar. När sommaren kommer då börjar han dricka igen för att kunna hantera sin ångest.

 

Nu hoppas jag att Leif GW är medveten om att alkohol och ångest inte är någon bra kombination. Visserligen kan alkohol tillfälligt lindra ångesten men i längden gör alkoholen ångesten värre! Man hamnar i en ond cirkel som man inte direkt är medveten om.

 

När jag läser vad jag har skrivit hittills undrar jag om det finns något positivt på början av 2011. Mitt eget svar är att det självklart finns. Livet fortsätter. Kampen för rätt och rättvisa fortsätter. Jag är övertygad om att de negativa nyheterna inte får sista ordet. Vi får fortsätta att uppmuntra varandra, att inte tappa modet utan helt enkelt våga hitta vägar till samförstånd!

 

Vi fick idag besök av goda vänner. När jag fick hålla deras ca 5 månader gamla dotter i handen då log hon emot mig med ett oemotståndligt leende och samtidigt skrattande riktade sina fötter mot mitt ansikte. Tro det eller inte men det ögonblickets glädje ger livet utan tvekan hopp. Genom att ge kärlek får vi kärlek och då blir glädjen en stark motpol i en ibland till synes galen värld!


Kommentarer
Postat av: Anna D

Många kloka ord om det som händer i världen idag, men som många skärmar bort.

Barn ger en så otroligt mycket kärlek, man kan knappt fatta det. De är en välsignelse på alla sätt, även när de är trotsiga tvååringar. ;) Min sladdis har gett mej så mycket. Han gör livet fulländat. Mina tre barn är bäst!! :)

2011-01-09 @ 23:05:42
URL: http://kavril.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0