ATT ACCEPTERA HINDREN OCH VÅGA HITTA EN NY DRÖM!

Den som följer min blogg har nog knappast missat att jag är mycket fotbollsintresserad. Julen 2009 fick jag från mina barn tidningen Offside som julklapp. Tidningen är en liten bok fylld med många intressanta djuplodande artiklar som självklart anknyter till fotboll.

 

Jag läser inte alla artiklarna men dem jag läser är mycket intressanta. Det senaste numret som kom nu i veckan är Nr 1 2011. När jag bläddrade genom tidningen blev jag på en gång intresserad av en artikel som handlade om Sveriges bästa 84-års pojklag. Det är nämligen så att enligt statistik skall man vara bäst i fotboll i 27-årsåldern.

 

Artikeln handlar om Hammarbys pojklag från -84. Jag har aldrig varit Hammarbysupporter och kommer nog aldrig att bli det heller. Men artikeln väckte utan tvekan mitt intresse.

 

Det handlar om två tränare som ställer krav, som uppmuntrar och som tar pojkarnas allvarliga längtan efter att bli bäst på allvar. Det handlar om föräldrar som helhjärtat ställer upp. Det handlar om drömmar som helt, delvis eller inte alls uppfylls.

 

En av de duktigaste i laget var Fatih Yalap som ägnade all sin tid åt fotbollen. Fatih Yalap blev lagkapten, han fick så småningom ett erbjudande av franska Rennes att gå till dem med en månadslön på 100 000 kronor. Familjen tackade nej till erbjudandet.

 

I samband med ett lättare träningspass gick Fatihs korsband av till 80%. Han kom aldrig riktigt tillbaka och slutade med fotbollen.

 

I artikeln säger Fatih följande: ”Den dagen som jag lämnade fotbollen lämnade jag också mitt liv. Jag saknar det något otroligt, det går inte beskriva. Fotbollen var verkligen mitt liv Jag vet att många säger så, men för mig var den allt…”

 

Det har sina sidor att gå upp i något man älskar så mycket att man inte kan se något annat med samma eller liknande värde!

 

Det är kanske detta som är något av det svåraste i livet. Att acceptera det som lägger hinder i vägen för att de drömmar som man bär på ska kunna uppfyllas och samtidigt låta dörren vara på glänt så att man vågar hitta en ny dröm att förverkliga och drömma vidare på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0