MUSIK SKALL BYGGAS UTAV GLÄDJE!

Vissa tävlingar har jag aldrig riktigt förstått meningen med, fast jag har ändå tittat på dem. En sådan tävling är när man tävlar i vem som har den bästa låten eller är den bästa sångaren.


Jag tillhör dem som av någon outgrundlig anledning allt som oftast gillar Magnus Uggla. Det är inte så att jag anser Magnus Uggla vara en fantastisk bra sångare eller att hans musik skulle vara speciellt unik. Men på något sett har han lyckats författa texter till sin musik som han framför på ett sätt som tilltalar mig. Nu är inte alla tilltalade av Magnus Ugglas texter.


Jag har i princip alltid varit en slags musikalisk allätare. Jag kan om jag är på det humöret till och med gilla hårdrock i alla fall musiken för texten uppfattar jag allt som oftast inte alls och det är kanske lika bra ibland.



I kväll var jag i Sorbykyrkan i Munktorp och lyssnade på en grupp människor i olika åldrar som sjöng gospel. Jag tror att den yngsta i gruppen var åtta år och den äldste snart 60 år. Musiken som förenade alla tillsammans var Gospel. Som lyssnare rycktes jag utan tvekan med. Glädjen hos sångarna gick inte att ta miste på. De som deltog har satsat fredag kvällen och hela lördagen åt att sjunga. Jag tror att de mådde bra av det samt att de gladde oss andra som kom för att lyssna.


Det är väl trots allt det sång och musik skall handla om. Att förmedla ett budskap, men också om det är möjligt, glädja dem som lyssnar.



För mig själv undrar jag varför sång- och musikglädjen skall förstöras av tävlingar. Jag skall nu vara riktigt tråkig och avslöja att i år har jag inte sett på ett enda deltävlingsinslag gällande Melodifestivalen. Jag är nog ändå rätt så säker på att när finalen kommer då kommer jag att sitta framför tv:n och göra det jag inte tycker att man skall göra nämligen bestämma mig för vilken låt jag trots allt tycker är bäst.


En sak är ändå säker: Kvällens Gospel i Sorbykyrkan lyfte fram glädjen inom mig. Det påminner mig om en text som Lill Lindfors sjöng en gång. ”Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik. Musik det får ni ändå medge gör glädjen ännu mera glädjerik.”

 


 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0