JAG RESPEKTERAR DIG ÄVEN OM DU INTE SKULLE RESPEKTERA MIG!

Jag har nu under en veckas tid tagit igen mig tillsammans med min fru Christina och våra vänner Göran och Ingegerd. Det är första gången som vi har haft semester första veckan i februari.

 

Det är också första gången som vi var i sultanatet Oman. Det var minst sagt över förväntan. Vi möttes av människor som inte bara var gästvänliga i resebroschyren utan också i verkligheten.

 

Oman är ett land som för 40 år sedan var mycket fattig. Idag är det ett rikt land där invånarna inte betalar någon skatt, inte betalar någon avgift för sjukvård och medicin.

 

Landets sultan är älskad av folket. Det är inte svårt att förstå. Under de 40 år Sultan Qaboos Bin Said varit vid makten har han genomfört många ekonomiska reformer, satsat på hälsa, utbildning och välfärd. Sultanen som har studerat i Storbritannien har öppnat upp landet mot omvärlden. Omans rikedomar kommer från oljan något som man räknar med kommer att ta slut om ca 20 år.

 

Två gånger under sin 40 års regim har Sultanen gått in på banken och betalat av alla Omaniers skulder.

 

Oman är inte påverkad av turismen. Detta gör att Oman verkligen är värt ett besök. Ett besök som med all säkerhet följs av fler. Efter en genomförd resa är längtan tillbaka stark. Vad är det som lockar tillbaka? Kamelerna – möjligt. Den milslånga stranden – möjligt. Esa, vår taxi chaufför som tre olika dagar körde oss dit vi önskade innan vi ens hann säga vart vi ville och som väntade på oss tills vi var färdiga med det vi skulle göra – absolut.

 

Besöket hos en Omansk familj i bergen – en annan kultur – ett annat sätt att se på livet – lärorikt och intressant.

 

- Den för mig okända omanska mannen som plötsligt utan att jag bett om det, träder in och börjar pruta på priset gällande en klänning till min fru. Han tyckte att ägaren begärde för mycket.

 

En omanier sa till mig en dag: Välkommen till mitt land – jag respekterar dig som min gäst. Jag svarade med att säga att jag självklart respekterade honom – varpå han svarade: Att oavsett om jag respekterar eller inte respekterar honom så skulle han respektera mig för jag var gäst i hans land!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men Oman är inget demokratiskt land Ivan.

Förvånar mig faktiskt att du som liberal glorifierar en diktator.

Du skriver bla att "Landets Sultan är älskad av folket".

Men vad tror du händer med de omanier som strävar efter demokrati och kanske skulle våga kritisera sultanen?

Politiska partier är förbjudna och man tillämpar Sharialagar.

Jag har själv besökt ickedemokratiska länder, nu senast Kuba och visst var befolkningen underbar, men samtidigt får man aldrig glömma vad det egentligen är för typ av land man vistas i.



Hälsningar / Thomas

2011-02-08 @ 13:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0