KNUT OCH MOBBNING!

Har du träffat tre år gamla isbjörnen Knut? Vilken fråga! Naturligtvis inte! Det hör inte till vardagsupplevelsen att träffa på en Isbjörn i Sverige. Fast innan jag kom till Sverige 1965 berättade en del Sverigekunniga vänner att det finns isbjörnar på gatorna i Sverige.

 

Jag har självklart aldrig träffat på eller hört talas om isbjörnen Knut. Men isbjörnen Knut är uppenbart en kändis för Dagens Nyheters nättupplaga den 22 oktober berättar om att han har blivit mobbad. Och när jag har forskat ett tag så kommer det fram att jag är rätt så okunnig. För isbjörnen Knut är en världskändis, han är nämligen den första isbjörnsunge som fötts och överlevt på Berlin Zoo på.

 

Redan vid födseln avvisades Knut av sin mor Tosca och blev uppfödd av människor. Knut har uppenbart blivit en symbol även för en kampanj mot klimatförändringar.

 

Knuts tuffa liv har fortsatt på Berlin Zoo. Han lever nu tillsammans med tre riktigt gamla isbjörnshonor. Och en av dem, Katjusja 24-år, har huggit efter Knut så att Knut tappade balansen och ramlade i vattnet.

 

Dagens Nyheter hänvisar till isbjörnsansvarige Hening Klös som menar att det som händer med Knut är sådant som hör till vuxenblivandet. Enligt Klös skall Knut lära sig att bita ifrån.

 

På ett sätt gillar jag isbjörnsansvarige Hening Klös kommentar att Knut har det jobbigt hör till vuxenblivandet och det gäller för Knut att lära sig att bita ifrån.

 

Jag undrar om det är så värst mycket annorlunda i människovärlden. Mobbning är något som såväl barn som vuxna utsätts för dagligen.

 

Jag utgår ifrån att vi människor i allmänhet anser att mobbning är något helt oacceptabelt, ändå förekommer det.

 

Vad är det som gör att någon kan njuta av att någon annan utsätts för något som man själv absolut inte skulle vilja bli utsatt för.

 

Vad är det som gör att vi människor så lättsinnigt kan hänga ut andra när deras åsikter, utseende eller vad det nu är för något inte passar oss.

 

Vad är det som gör att vi avreagerar oss ibland genom att kalla andra vid öknamn, sprida rykten och genom skvaller bidra till förtal och mobbning.

 

Det är dags att hjälpa den mobbade att bita ifrån, det är allas vår uppgift! Mobbning hör inte hemma någonstans därför det enda som gäller gällande mobbning är nolltolerans!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0