"Inget nytt under solen"

Jag skulle tro att även du har varit med om att du kommer på en tanke som du tror du är helt ensam om för att efter en liten stund upptäcka att det har varit någon annan som har tänkt antingen detsamma eller i vilket fall som helst något liknande.

 

För egen del är jag förtjust i olika ordspråk så här nedan kan du läsa några som är direkt översätta från ungerskan. Varför jag valde ungerska ordspråk är för jag tänkte mig att det kanske är något nytt men du kommer säkert att märka att trots att det är ungerskt så känner du mer eller mindre igen det.

 

Det första ordspråket hittade jag med hänvisning till att det är 12 personer med Ungerskt ursprung som har fått Nobelpriset men det är bara en av de 12, Szent György Antal (medicinpriset 1937), som verkade i Ungern när han fick Nobelpriset.

 

1.      Man kan inte bli profet i sitt eget land.

2.      Där det finns mycket kunskap där finns det många hemligheter.

3.      God uppfostran är aldrig dyr.

4.      Även en häst kan snubbla fast den har fyra ben.

5.      Alla människor är människor men inte alla människor är mänskliga.

 

6.      En smickrare är en hemlig fiende.

7.      I drömmar och kärlek är ingenting omöjligt.

8.      En svala gör ingen sommar.

9.      Äpplet faller nära sitt träd.

10.  En hund som skäller bits inte.


Kommentarer
Postat av: Pia Palmin

Ahh.. en till som också gillar ordspråk! Ja visst är många lika våra. Vad kul.

2010-10-16 @ 23:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0