Enar, Zuzana och Knut Hallström.

Idag tänker jag berätta om mina möten med tre konstnärer.


Den första jag tänker på är Enar Johansson som jag träffade första gången troligen 1976 eller -77 i hans ateljé i Kinna där jag var på min första tjänst som pastor. Jag fick kontakt med Enar Johansson på grund av att han blev tilldelad Deverthska Kulturstiftelsens stipendium som skulle utdelas i Missionskyrkan. Enar Johansson var frisör som på sin fritid blev en framgångsrik naivistisk målare.

 

När jag var inne i hans ateljé blev jag väldigt förtjust i några tavlor. En av tavlorna vägrade han sälja. Den skulle han behålla för sig själv. En av tavlorna bestämde min fru och jag tillsammans att vi skulle köpa. Tavlan som är ca 90*50 i storlek föreställer Nattvarden. Inramad och klar var han villig att sälja den för 200 kronor. Det är första och enda gången i mitt liv som jag tyckte att det begärda priset var för lågt och jag envisades med att betala 300 kronor för tavlan. Till sist gick Enar med på det. Fast ändå fick han som han ville för han sände med två mindre tavlor på köpet.

 

Enar Johanssons fina konstverk går att hitta i många kyrkor i och runt omkring Marks kommun.

 

Den andra konstnären jag tänker på är den i Sverige troligen helt okända men enormt färgstarka Zuzana Chalupová. Jag mötte henne den 28:e januari 1996 i Kovacica, en liten slovakisk by, inte så långtifrån Belgrad i Serbien.  I hennes naivistiska konst är oftast barnen i centrum. I hennes kök där vi fick träffa Zuzana Chalupová har en hel del statsmän varit på visit. Jag glömmer aldrig hennes gästvänlighet.  Hennes varma färger gör mig onekligen glad varje gång jag bläddrar i den bok som handlar om henne och som är signerad av henne.

 

Den tredje konstnären jag tänker på är Knut Hallström. Köpingskonstnären som idag fyller 85-år. Knut Hallström är en person vars varma mänsklighet, hans ödmjuka hållning, hans passion för de svaga i samhället tilltalar och inspirerar mig. Besöker man hans ateljé så vill man garanterat inte gå därifrån. I dagens Bärgslagsblad finns en artikel införd med anledning av hans 85-års dag. Journalisten Annika Persson ställer följande fråga till Knut Hallström: ”När du ser tillbaka på ditt liv, är du nöjd?” Då svarar Knut med den värme och djuphet som kännetecknar honom med följande ord:

 

”Jaaa, säger Knut Hallström med eftertryck. Jag har haft ett fantastiskt liv, äventyrligt, roligt och en del tråkigheter också förstås. Men så är ju faktiskt själva livet.”

 

Jag bugar mig djupt och utbringar i tacksamhet ett fyrfaldigt leve med önskan om de varmaste gratulationerna på födelsedagen!

Foto av tavlan och boken:Iván Czitrom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0