TILLÅTA SIG ATT VARA LAT!

När jag kom till jobbet idag och parkerade bilen, låg en papperstallrik på marken på vilken någon hade skrivit ordet LAT med stora bokstäver.


Jag tänkte då att lat var jag nog inte. Visserligen funderade jag på att låta Alla helgonsdags ledighet gälla även mig, titta på en film, spela playstation 3 Move eller helt enkelt bara ligga kvar i sängen.


Men latheten tog inte överhand utan jag åkte till jobbet och det är jag glad för att jag gjorde.


Visst kan jag längta efter lata dagar. Dagar då inget behöver uträttas. Frågan är bara om jag skulle tycka det att det är så jätteroligt att inte uträtta något.


Ordet lat är inte så sällan negativt laddad. På ungerska har ordet lat en synonym i ett ord som fritt översatt betyder dagtjuv.  På svenska är det följande ord som anses vara synonymer till ordet lat: slö, maklig, lättjefull, bekväm, trög, loj, sölig, försoffad, slapp, ofrivillig att arbeta.


Det är knappast något av dessa ord som ger oss en positiv uppfattning om att vara lat.


Jag som längtar efter lata dagar.


Lata dagar, då det bara

är lugnt

inget och ingen stör,

ingen kräver aktivitet

tiden står stilla

kraften samlas,

lusten återkommer

prestationskravet

tar paus

och jag kan andas i lugn och ro.

 

Lata dagar kan komma och gå

även när solen lyser med sin frånvaro,

jag tillåter mig att vara lat

åtminstone en kvart varje dag,

någon dag, en hel dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0