MINNS DEN LJUVA HÖSTEN!

Vintern har kommit med snö och kyla. En aning för tidigt. Idag blev 800 resenärer instängda i tåg pga el fel. Så fort kylan slår till och vintern gör sig påmind står SJ mer eller mindre still.

 

I en tid av mörker och kyla är det skönt att minnas den färgrika hösten. Idag tänker jag bjuda på några bilder, tagna i höstens härliga Sverige. När jag började ta fram mina bilder kom jag plötsligt på följande gamla visa i översättning från engelskan av Gösta Rybrant.


MINNS I NOVEMBER


Minns i november den ljuva september,
Den tid då äpplet faller moget,
Grå är november men ljus är september
För den som bara väntar troget
Mörk är december men ljuv är september
Då livet är öppet och redo boget.
Dofter vi anar och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Minns i november den ljuva september,
Då solen styrs med silkestömmar
Grå är december, men ljuv är september
Då natten ger oss gyllne drömmar
Ljuv är september - en helt annan timbre
Får fåglars drill och vart källsprångs bölja
Hösten vi anar, och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Mörk är december, men ljuv är september
Du vet att vintern kommer åter
Mins då september, den ljuva september
Då bara tårepilar gråter
Grå är november och kall är december
Men ljuv är september, då råg ses bölja
Spar dina tårar, vi vet ju att vårar skall följa
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa.

 

Här nedan följer några bilder: Jag utesluter texter men ger fritt för egen fantasi!











Samtliga foton: Iván Czitrom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0