”FLITIGA STUDIER GÖR KROPPEN TRÖTT” – MEN INTE ALLTID.

Jag har i år haft den stora förmånen att få studera Kognitiv beteendeterapi. Att som 60 plus få sätta sig i ”skolbänken” är utmanande och fascinerande. I en av Bibelns böcker, Predikaren 12:12b går det att läsa att ”flitiga studier gör kroppen trött”. Dessa ord är skrivna för väldigt längesedan. Det påminner mig bara om att det sällan sägs någonting nytt. Även om vi tror det så upprepar vi ofta det som någon annan har tänkt och sagt oftast långt innan oss. Det finns nog knappast någon som studerar som inte instämmer i ovan nämnda citat!

 

Fast just nu tycker jag inte att min kropp är trött på grund av flitiga studier. Även om jag har läst en hel del och deltagit på varje föreläsning så är jag inte trött på studerandet. Snarare tvärtom jag har blivit hungrig på att få veta mer.

 

Kan hända har det att göra med att studier i KBT är en utmaning i hur jag själv hanterar och lever livet. KBT utmanar utan tvekan mig själv att våga tänka på ett annat sätt. Det viktigaste är inte att ge råd åt andra människor utan det viktigaste är att hitta den egna motivationen i att göra det som man innerst inne känner och vet är rätt.

 

När jag nu ändå har citerat ett ord från Bibeln kan jag bjuda på ett till. Jag gör tvärtom som jag lärt mig. Jag rycker nämligen ut orden ur sitt sammanhang och gör min egen tolkning av det. Det är något jag lärde mig att man inte skall göra.

 

Jag tror ändå att mina gamla lärare inte skulle ha något emot att jag gör det i detta sammanhang.

 

”Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig.” 1Kor.6:12a – Jag gillar dessa ord. Som jag tolkar dem handlar det om min fria vilja, att det är jag själv som väljer även om allt inte är nyttigt. Ordet ingenting skriver jag ofta om till ingen och då får meningen följande betydelse. Allt är tillåtet för mig men ingen får ta makten över mig. Smaka på dessa ord och tänk på hur du kan använda det i ditt dagliga liv.

 

Studier handlar om att läsa och lära sig kunskap andra har kommit fram till och gjort erfarenheter av. Det handlar också om att våga ifrågasätta och hitta sin egen framkomliga väg. Att lära sig av varandra är utmanande och inspirerande.


Jag vill nog fortsätta att lära mig så länge det är möjligt!

 


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

Fortsätt plugga - du är ung så länge du kan tänka och fungera - låt ingen ta det ifrån dig!

2010-11-28 @ 10:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0