LÅT GLÄDJEN BRYTA FRAM

En vän med lång livserfarenhet skrev till mig följande rader idag: ”Trots regn finns det möjlighet till positiva upplevelser, tyvärr läser vi alltför många negativa bilder i dagspressen.”

Visst är det så att det går knappt en dag förbi utan någon form av skandal, någon form att orättvisa, någon form av dumhet som vi med lätthet kan kommentera och vara irriterade över. Ofta kan det negativa få så stort utrymme att vi nästan fångas av det i vårt tänkande i vårt humör och det påverkar självklart vårt eget varande. Det är som det förväntas av oss att vi skall ta upp något som är negativt, något som inte fungerar, något som har sårat oss.

Igår när jag körde bil såg jag en liten ekorrunge som snabbt korsade vägen. Det gjorde mig glad. Glädjen kan landa på vår altan i form av en fågel eller en vän som ringer och meddelar att han har blivit far.

Ger vi livet utrymme så kan vi upptäcka en oändlighet av händelser som kan ge oss glädje bara vi öppnar upp våra sinnen.

I samband med en KBT- kurs fick vi i uppgift att anteckna en händelse/sak per dag som gjort oss glada. Pröva på den läxan så skall du se att nya perspektiv öppnar sig mitt i allt det som händer. Det som händer är inte alltid bara positivt men inte heller bara negativt.

Här nedan följer några foton som förhoppningsvis förmedlar glädje.  


En blomma - tänk vad mångfacetterad en växt kan vara.


Färgen och formen - vilken bil - jag äger den inte!


Svan med unge utan olja...


Kärleken tillhör alla åldrar


Och glädjen strålar fram...

Samtliga foton:Iván Czitrom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0