UTAN JÄMFÖRELSE ÄR DU DEN BÄSTA!

Jag börjar dagens blogg med att förmedla en kommentar jag fick till gårdagens blogg från en av mina läsare. I och med att kommentaren skrevs på Facebook så blev den inte tillgänglig för alla er som följer min blogg.

 

Nicklas skrev följande: ”Du har helt rätt i att folk har lättare att klaga och ge kritik än att ge uppmuntrande ord, att livet har både motgångar och framgångar är sant men som jag känner det så är det motgångarna som sätter djupast spår tyvärr. Ibland tar motgångarna lätt över och trycker ner allt det som är positivt. Något jag tycker är tänkvärt som alla människor borde göra är att om de som ska ge kritik så avsluta med positiv kritik då det är det sista vi hör som man oftast tänker på resten av dagen."

 

Jag håller självklart med Nicklas.

 

Det vi inte så sällan drabbas av är den ständiga jämförelsen. Något som enligt min mening inte är särskilt meningsfyllt. Vi människor är olika och vi har olika behov. Vi har också olika sätt att uppskatta film, musik, kläder, mat och mycket, mycket mera!

 

Vi har också olika förutsättningar att uppskatta, förstå och tillgodogöra oss olika saker.

 

Den enda jämförelsen som håller är att jämföra sig med sig själv. I den jämförelsen finns ständiga utvecklingsmöjligheter utan risk för avundsjuka och mindervärdeskomplex.

 

När man jämför sig med andra finns det alltid risk med att man ser sig själv som förlorare, eller så måste man göra något alldeles speciellt för att överträffa och bli bra mycket bättre än den andra! Hur man än gör så finns det risk att man blir en förlorare. Varför? Helt enkelt för att jämförelserna inte så sällan bygger på rädsla. Rädslan att inte räcka till! Rädslan att inte prestera tillräckligt mycket, inte äga tillräckligt mycket! Rädslan att inte vara omtyckt och älskad!

 

Våga vara den du är

här och nu.

Se dig själv som den du är

här och nu.

Våga förändra det du kan,

acceptera det du inte kan.

Våga vara den du är

utan jämförelse.

Livets dörrar

öppnas på nytt,

med nya perspektiv

utan rädsla,

att göra bort dig,

utan rädsla att bli utskrattad

även när du gjort bort dig,

även när du har blivit utskrattad.

För du är du

och du får vara

just du.

Utan jämförelse,

den absolut bästa som finns

här och nu!


Kommentarer
Postat av: Niclas

Kunde inte sagt det bättre själv. man mår mycket bättre om man "tävlar" mot sig själv. Nu är det snart ett nytt år med nya möjligheter så varför inte avlägga ett nyårslöfte till sig själv att sluta jämföra sig själv med andra och börja "tävla" mot sig själv istället. Det som många människor har svårt med är att sluta försöka vara så populära, många gör allt för att vara populär bland sina vänner, ta istället och jag citerar "Våga vara den du är"

2010-12-28 @ 22:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0