GE BORT - TA EMOT - EN GÅVA.

Jag är högst osäker på hur många leksaker jag ägde som barn. Som jag kan minnas var det knappast fler än högst fem stycken. Nu kan jag förstås minnas fel. Det jag minns tydligast är en gul traktor som min far skickade från Sverige dit han flydde 1956.

 

Jag minns glädjen den dagen jag fick traktorn men också dagen efter då traktorn plötsligt var spårlöst borta. Någon annan blev förtjust i den. Det är i alla fall så som jag minns händelsen.

 

Något man ger bort, något man får är en gåva! Att ge bort och ta emot en gåva är en glädje! Åtminstone så känner jag det så.

 

Här nedan följer några tänkvärda ordspråk:

 

”Alla människor har fått en gåva. Vissa öppnar sin lite senare.”

 

”Det du inte kan ge bort äger du inte. Det äger dig.”

 

”Det sätt på vilket en gåva ges är mera värt än gåvan själv.”

 

Påven John Paul II tillskrivs följande citat:

”Dumheten är också en Guds gåva, men man får inte missbruka den.”

 

Den brittiska författaren Daphne du Maurier tillskrivs följande:

”Ett vänligt ord kostar dig ingenting och är ändå det bästa av alla gåvor.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0