11 SEPTEMBER!

För exakt tio år sedan hände det ingen, i sin vildaste fantasi, kunde föreställa sig. En stad i fred, människor utförande sina dagliga gärningar drabbas plötsligt av en fruktansvärd terrorattack.

 

Jag kan fortfarande tio år efter denna händelse inte hitta ord som kan beskriva det ofattbara, att människor i blint hämndsyfte bestämmer sig för, att straffa människor man aldrig tidigare varit i konflikt med, genom att utföra en terrorhandling som direkt och indirekt drabbade tusentals människor.

 

11 september 2001 sägs vara dagen som förändrade världen. Det sorgliga är att terrorhandlingar har funnits såväl innan som efter 11 september 2001. Det är bra och alldeles nödvändigt att vi hedrar deras minne som omkommit i terrordåd. Vad har vi lärt oss, vad är det vi lär oss av 11 september och alla andra terrorhandlingar?

 

Natten till idag greps fyra personer i Göteborg på sannolika skäl misstänka för förberedelse till terroristbrott. Vad det riktigt handlar om är ännu okänt. Genom att uttrycket sannolika skäl används utgår jag ifrån att något hotande verkligen var igång.  Om misstanken stämmer och dessa fyra personer förberedde en terrorhandling så kan vi med säkerhet säga att de inte har lärt sig något av 11 september.

 

Vad jag menar är det som vi alla känner till. Hat föder mer hat, hämnd föder mer hämnd, misstänksamhet föder mer misstänksamhet och är absolut det mest totalt meningslösa som finns i vår värld!

 

Jag vill idag tillsammans med miljontals människor världen runt hedra offren till 11 september 2001 men även offren för alla andra terrorhandlingar i världen.  Låt oss aldrig ge upp hoppet om att det goda alltid kommer att vara starka än det onda. Låt oss våga hoppas att hatet och hämnden trots allt kan ta slut och att alla krig i världen en gång för alla skall upphöra!

 

Det låter utopiskt men jag vill ändå hoppas på det! Vi ger inte upp och vi tappar inte modet!


Kommentarer
Postat av: Tinezza

En dag för eftertanke.

Jag råkade se Michael Moore´s dokumentär idag på tv4+ och jag rekommenderar den. Du skriver hat föder hat osv och jag vill då lägga till att även militärt stöd föder militära aktioner. Med tanke på dokumentärens innehåll om att USA på 80-talet stödde Usama Bin Ladins och hans rebeller finansiärt för att kämpa mot ryssarna. Tänkvärt en dag som denna då alla oskyldiga människor fick sätta livet till. Se dokumentären !!!

2011-09-11 @ 19:16:32
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: tinezza

Glömde: Dokumentären heter

Bowling for Columbine och sändes idag kl 13.25 tv4+ amerikansk dokumentär från 2002 och Oskarbelönad.

2011-09-11 @ 19:22:37
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: tinezza

För övrigt så har jag gett dig en award. Så kolla in min blogg

2011-09-12 @ 23:26:51
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0