JA TILL ATT INFÖRA SKOLK I BETYGEN!

Idag på morgonen på vägen till jobbet hörde jag utbildningsminister Jan Björklund (fp) presentera nyheten att regeringen kommer att införa skolk i terminsbetygen. I gymnasiet kommer det att införas från och med höstterminen 2011 och från och med höstterminen 2012 i årskurs sex.

 

I radion hörde jag Miljöpartiets skoltalesman, vars namn jag inte riktigt kommer ihåg, som  i princip totalsågade regeringens förslag med ordet flum!

 

När jag hörde honom upprepa ordet flum ett antal gånger visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta! Visst är det så att införandet av skolk i betygen inte i sig själv kommer att lösa skolkproblematiken för dem som verkligen vill hålla sig ifrån skolan. Men att därifrån kalla detta för flum är för mig ett väldigt, väldigt långt steg.

 

Det viktigaste i skolan är självklart att varje elev kommer upp i måluppfyllelsen och får med sig kunskap som kan bli till ett viktigt verktyg i det fortsatta livet. Men hur skall man kunna komma fram till måluppfyllelse om man regelbundet är borta från lektionerna?

 

Om inte jag minns fel så har man tidigare i olika debatter jämfört skolan med en arbetsplats. I kritiken mot att skolk införs i betygen verkar det för mig som den tanken är borta. Visa mig en arbetsplats där arbetstagaren får utan intyg, utan överenskommelse, vara borta från arbetet ens en timme utan löneavdrag?

 

För mig framstår det mera fumligt att acceptera skolk utan några som helst åtgärder än att införa skolk i betygen och därmed markera att skolan är en plats där alla får vara med och ta ansvar, så också eleven.

 

Sen är det självklart att all skolk inte har samma ursprung, samma orsak för alla dem som oregelbundet eller regelbundet skolkar.

 

Vad jag menar är att det är viktigt att skolan verkligen blir en plats för kunskapsinhämtande och personlighetsutveckling och inte en plats för ointressanta, tråkiga lektioner och tävlingsinriktad, trendstyrd utslagning.

 

För egen del ser jag inget konstigt med att skolk förs in i betygen. Men jag borde kanske inte uttala mig i och med att jag inte längre har några barn i skolåldern. Men jag har några barnbarn på gång så jag får nog trots allt tycka till. Vad tycker du som har barn i skolåldern?


Kommentarer
Postat av: Thomas

Förstår inte varför det skulle vara så fruktansvärt att ogiltig frånvaro redovisas i betyget, det gjorde man iaf när jag gick i högstadiet och gymnasiet på 1980-90 talet.

Minns att det var lite pinsamt att förklara skolktimmar för föräldrarna och jobbigt att tvingas acceptera att man kanske fick ett straff, men det lärde ju en något iaf.

Är själv förälder idag och skulle absolut vilja veta om min dotter hade en väldigt hög frånvaro så man kan ta itu med problemet innan det är försent.



Hälsningar Thomas

2011-05-16 @ 15:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0