CARL XVI GUSTAF och BILDERNA!

Sveriges konung Carl XVI Gustaf är i blåsvädret på nytt. Han är ute i blåsväder inte för något han nyligen har gjort utan för något som han påstås varit med om för relativt många år sedan. Enligt TV4 skall Mille Markovic som i pressen kallas för gangsterkung ha bilder som ser ut som om de föreställer kungen i en miljö med nakna kvinnor som har sex.

 

Det intressanta är att TV4 inte har bilderna och att det ser ut som att det är kungen som är på bilderna. Häromdagen hände mig något märkligt. På vägen hem från jobbet i Västerås skulle jag gå in i en affär för att handla. På parkeringsplatsen träffade jag en person som jag självklart kände igen och vi började prata med varandra. Några dagar senare skrev jag mejlvägen att det var roligt att träffas och prata en stund. Jag fick som svar: I Västerås? Efter en stund kom jag på att jag helt enkelt förväxlat två personer med varandra. Som tur är känner jag dem båda och faktum är att det finns mycket stor likhet mellan dem.

 

Jag tycker att om man nu påstår att en viss person finns på en bild att då skall man vara 100% säker på att det är så och att bilden då absolut inte får vara manipulerad.

 

Minst sagt ironiskt, undrar jag hur det skulle varit om jag skulle ägt en systemkamera i augusti 1967 då jag var med en äldre kompis  på en semesterresa i Södra Frankrike. För vem såg vi i kön, lätt sommarklädd om inte dåvarande kronprinsen Carl Gustaf med prins Bertil alldeles i närheten spelandes boule. Tänk er vilken rubrik, SVERIGES KRONPINS, LÄTTKLÄDD I ST. TROPEZ. VAD GJORDE HAN DÄR? Mina bilder skulle dansat runt i världens alla tidningar med hägrande fotografkarriär.

 

Jag är i motsats till TV4 inte förvånad över att hovet vill se bilderna och vill veta plats, datum och tid när de är tagna och att man helt enkelt vill övertyga sig om bildernas äkthet! Om någons förehavande är väl dokumenterade i tid och plats så är det Sveriges konungs. För tänk om han det datum som bilderna är tagna skulle befunnit sig på statsbesök.

 

Observera att jag i dessa rader inte tar ställning till om det är konungen som är på bilderna eller inte utan det jag vill sätta fokus på är att det är viktigt att när media presenterar eller påstår något skall det de presenterar och påstår vara 100%  bevisat annars finns det en stor risk att förtroendet för mediernas sanningshalt kommer att raseras.

 

I en fungerande demokrati är det självklart och nödvändigt att vi har medier som granskar makten men då skall de värna om sanningen och endast om sanningen.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Bryr sig verkligen folk om vad kungen gjorde på 1960-70talet?

De flesta av oss män har ju roat oss i vår ungdom och är man dessutom priviligerad som kungligheter oftast brukar vara kan nog playboylivet bli lite väl hårt ibland.

2011-05-23 @ 15:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0