VILKET SPRÅK SKALL TALAS PÅ RASTERNA?

Det är inte ofta jag tappar hakan. Idag blev jag trots allt verkligen förvånad. Ett bussbolag i Jönköping skulle förbjuda sina busschaufförer att tala annat språk i matsalen än svenska. Att ett bussföretag kommer med ett sådant förslag är inte det som förvånade mig allra mest. Utan det som fick mig att tappa hakan var den lokala fackföreningsrepresentantens uttalande att det låter som kakafoni i matsalen och lugnet störs på grund av att det talas många olika språk.

 

Har man inte bättre argument då är det svårt att se ett sådant förslag på annat sätt som högst diskriminerande och främlingsfientlig. Att sitta i en matsal där många pratar samtidigt är självklart svårt att uppleva lugn och ro även om det är bara ett enda språk som talas.

 

Om man nu vill komma till rätta med invandrares bristande språkkunskaper så är det knappast i matsalen som det avgörs. Jag håller med Matti som skrev: "Bristande svenskkunskaper hos invandrare avhjälps fortfarande inte genom att förbjuda människor att tala sitt modersmål på raster"

 

För egen del tror jag att det mesta handlar om motivation, vilken vilja den enskilda individen har för att lära sig svenska och även på det sättet bli en del av det svenska samhället. När jag var ny i Sverige bestämde jag att jag helt enkelt inte skulle tala ungerska med någon under en period för att snabbare lära mig tala svenska.

 

Jag har efter 45 år kvar en viss accent och jag gör ständigt fel på en och ett. Sen är det självklart att om jag träffar en ungrare som inte talar svenska att jag då talar ungerska med honom/henne. Men om jag befinner mig i en grupp där nästan alla talar svenska då försöker jag självklart undvika att tala ungerska. Men det är mitt eget beslut. Jag känner mig trygg såväl när jag talar svenska som när jag talar ungerska. Fast egentligen, efter alla år i Sverige känner jag mig tryggare med svenskan än med ungerskan som jag har begåvat med större accent än svenskan.

 

Så visst kan jag förstå den som ständigt vill träna sitt modersmål och inte vill släppa kontakten med det. Att förbjuda att man skall tala sitt modersmål på rasterna tycker jag för min egen del är dumdistrigt och inte särskilt framkomligt när det gäller strävan efter integration!

Tack – Köszönöm – Thank you – Merci – Sukran!


Hoppas ingen protesterar. Fast det är fritt att tycka det du vill på vilket språk du än vill!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0