HAN ÄLSKAR SITT LAND TILL DÖDS!

Nej. Jag har inte slutat blogga. Det har varit väldigt mycket under den senaste veckan som har gjort att jag har valt att inte skriva något. Bättre att skriva när det flyter på än att jag skall tvinga mig till att skriva fast jag känner att just nu behöver jag tiden för något annat!

 

Bloggandet blir lätt något som det är svårt att sluta med när man väl har börjat. Det blir nästan som ett slags beroende. Man saknar det när man inte håller på med det. Det kan, om något, vara ett motiv för mig att ibland bara bryta av så att jag inte fastnar i något som jag till sist bara håller på med av rent slentrian.

 

Uppehållet denna gång har inget att göra med att jag har tröttnat eller inte haft någon idé om vad jag skulle skriva. O ja, temat har funnits där hela tiden, det är bara tiden som jag har prioriterat om från effektivitet till ren lathet efter långa arbetsdagar.

 

Apropå arbetsdagar, tänkte jag presentera en CV här nedan. Jag undrar hur många av er som läser det här skulle kunna anställa denna person vars kännetecken enligt honom själv är att han så innerligt älskar sitt land och sitt folk.

 

När du funderar på om du skall anställa honom eller inte så se gärna bort ifrån hans ålder, i och med att han är född 1942 och har passerat till och med vår statsminister Reinfeldts tankar om den nya pensionsåldern.


1.       Tillsammans med andra unga officerare genomfört en statskupp 1969, där landets kung avsattes och monarkin avskaffades.

2.       1970 premiärministär

3.       1972 avsäger sig att vara premiärministär och tar titeln överste. Syfte är att landet skall styras direkt av folket.

4.       Skrivit en bok med titeln: Den gröna boken – Lösningen på demokratins problem.

5.       1977 upplöser han republiken och ersätter det med Jamahiryja, folkets direktstyre. 

6.       1979 avsäger han sig alla maktposter så landet blir utan någon direkt statschef men kvarstår som revolutionens ledare samtidigt är all organiserad opposition totalt förbjudet!

7.       Mitten av 80-talet blev det land, han tillsammans med utvalda rådgivare styr med järnhand, anklagat för att vara huvudfinansiär för internationell terrorism.

8.       Sedan 1988 delar han ut den internationella al-Gaddafi priset för mänskliga rättigheter. Prissumman varje är på 250 000 USD. Bara för att nämna några kända namn har priset mottagits  1989 av Nelson Mandela,  1998 av Fidel Castro, 2004 av Hugo Chávez.

9.       2003 tar landet han styr ansvar för bombdådet mot en PanAm plan vilket exploderade över den skotska byn Lockerbie 1988. (Detta får egentligen inte ses i CV:n men det är han själv som bär huvudansvaret för denna attack enligt ett uttalande av landets justitieminster i februari 2011.

10.   2004 ansåg dåvarande brittiske premiärministern Tony Blair att han var en bra samarbetspartner i kampen mot internationell terrorism.

11.   De sista veckorna har han visat sin kärlek mot sitt folk med stor tydlighet.

a.)    De som protesterar mot hans styre i landet är Al-Qaida anhängare, knarkare, oansvariga, lata människor.

b.)    Legosoldater kämpar på hans sida, skjuter mot det folk som han så innerligt älskar samtidigt påstår han att allt är bara lugnt i Libyien och det onda som påstås att han gör mot sitt folk är bara påhittad.

c.)     I mars 2011 beordrar han eller hans son bombningen av landets viktigaste oljehamn Brega.

d.)    100 000-tals människor har flytt hans land som vars folk han så innerligt älskar.

12.   Den tredje mars beslutar den Internationella brottsdomstolen att denna man vars CV- utdrag  du nu har läst skall utredas om han har gjort sig skyldig mot mänskliga rättigheter.

Bland det som gör mig mest förtvivlad är att denna man under mer än 40-år tillsammans med närstående, handplockade människor begått brott mot mänskliga rättigheter och fått fortsätta med det år efter år.  Många av dem som i styrande positioner idag vänder sig emot honom borde ha vetat om alla vidrigheter som har genomförts i landet. Men det är svårt att veta hur mycket som verkligen släppts ut från de styrandets innersta cirkel kring en man vars största framgång kan betraktas vara att han på något sätt uppfattats som svårtolkbar mystisk.

 

Vad som tröstar mig är att när folk reser sig då kan till och med den allra värsta diktatorn störtas.  Nu hoppas jag bara att inbördeskrig trots allt skall kunna undvikas även om det är nu väldigt, väldigt nära.


Kommentarer
Postat av: Tina

Att blogga är som att skriva dagbok om vad som händer runt omkring sig. Ett mycket bra sätt att få skriva av sig om vad man tänker. Ditt sätt att blogga är att dela med dig av dina åsikter som du egentligen skriver för dig själv, men som ger många andra en tankeställare.

2011-03-04 @ 20:48:44
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0