SVERIGEDEMOKRATERNA och FOTOGRAFERING.

I Söndags var Sverigedemokraterna det sista partiet att visa upp sig på Almedalen. Sverigedemokraterna vill nu profilera sig inom kriminalpolitiken. Att Sverigedemokraterna sen tidigare är för hårdare straff är allmänt känt.

 

Samtidigt med att Jimmy Åkesson (SD) talade och lanserade sin nya fråga gick ett par personer omkring och fotograferade en del av åhörarna. Aftonbladet uppger att syftet med fotograferingen är att de fotograferade personerna skall läggas ut på nätet så att de kan identifieras. Det är knappast förvånande att de som blev fotograferade mot sin vilja upplevde detta som obehaglig.

 

På Facebook startades igår en grupp vars syfte är att folk skall ”hjälpa” SD med att skicka en bild på sig själv till Jimmie Åkesson så att SD får veta hur många som inte tycker som dem. När jag själv läste inbjudan igår kväll var det ca 400 personer som skulle göra detta. Nu i skrivandets stund närmar sig gruppen 2 000 personer. Rent spontant tyckte jag att det var ett bra initiativ.

 

Men när jag nu har tänkt efter har jag blivit tveksam. För vad är det SD gör genom att fotografera personer som de sen lägger ut på nätet? Jo, de upprättar ett register. Är ett sådan register laglig? Nej! För att upprätta ett sådant register måste man ha tillstånd från Datainspektionen. Men om exempelvis jag skall vara med i ett sådant register och mitt kort skall publiceras på nätet, då måste jag själv godkänna det! Annars blir det självklart olagligt!

 

I och med att jag överhuvudtaget inte vill medverka till någon registrering så väljer jag att inte skicka mitt kort till Jimmie Åkesson. Om nu Jimmie Åkesson vill ha en bild på mig så går det snabbt få fram det genom att skriva in mitt namn på Google. Men jag tänker inte själv sända in det så att de sen kan hävda att jag har gett min tillåtelse till att jag skall finnas med i deras register!

 

Om det nu finns något register upprättad hos SD, så lär jag i så fall som invandrare och folkpartist redan vara med utan att gett min tillåtelse till det.

 

I och med att SD nu vill profilera sig inom kriminalpolitiken utgår jag ifrån att de själva vill vara lagliga. Vill de själva vara lagliga kan de självklart inte föra någon form av registrering av vara sig åsikter eller personer som inte själva har gett sitt samtycke till det.

 

Skriv gärna till Jimmy Åkesson (Sd), utryck gärna dina åsikter men ge inte honom tillåtelse att föra register.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0