VEM SKALL MAN BYTA UT?

Jag är en aning förvånad. Fast inte helt överraskad. Kristdemokraternas ledare Göran Hägglund ifrågasätts av flera distrikt. Mats Odell har nominerats av ett par distrikt som ordförande för Kristdemokraterna. Mats Odell är en erfaren politiker, men han kan knappast betraktas som ett framtidsnamn.

 

För egen del upplevde jag under den gångna valrörelsen 2010 att den partiledare som stack ut något mer än andra var just Göran Hägglund. Han upplevdes vara rak, humoristisk och lättillgänglig.

 

Men efter Kristdemokraternas dåliga valresultat har han fått bära skulden. Det som förvånar mig är att Kristdemokraterna hellre hittar en person som de kan byta ut än att ifrågasätta sin egen politik.

 

Göran Hägglund själv vågade ifrågasätta, när han ifrågasatta partiets hjärtefråga, vårdnadsbidraget. Visserligen kom ifrågasättandet vid fel tidpunkt men ändå visar hans ifrågasättande på modigt ledarskap.

 

Ledare som vågar ifrågasätta tidigare beslut, som vågar titta framåt och inte bara bakåt är enligt min mening mogna ledare som förtjänar all respekt.

 

Nu är jag själv inte engagerad i Kristdemokraterna men jag måste utan tveka erkänna att jag tillhör dem som uppskattar Göra Hägglund medan jag har en aning mycket svårare för Mats Odell.


Nu spelar detta förstås ingen roll för mig personligen vem Kristdemokraterna väljer som ledare. Men om ett politiskt parti skall utvecklas, oavsett vad partiet heter, då tror jag att det är jätteviktigt att man inser att allt inte beror på ledaren.

 

Det är som i fotboll. När ett lag går dåligt byter man tränare. Ibland lyckas det bytet och laget håller sig kvar i sin serie men blir ytterst sällan just mästare. Men allt som oftast hjälper inte tränarbytet så värst mycket. Helt enkelt för att spelarna kanske saknar motivation eller helt enkelt har bäst före datumet bakom sig. Se på Liverpool FC i Premier Leage.

 

När det går dåligt för ett parti, ett fotbollslag eller ett företag så gäller det för var och en som är delaktig att rannsaka sig själv och ser sin egen del i när man inte når uppsatta mål.


Jag säger bara till KD, var rädda om Göran Hägglund. Han kanske trots allt är den bästa ledare för er just nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0