VAD KAN MAN LITA PÅ?

Idag på morgonen hörde jag en nyhet som återigen fick mig att fundera på vad det är för undersökningar som man kan lita på.

 

Denna gång presenterades professor Svend Kreiners analys av de så kallade Pisa-testerna. Pisa testerna är kunskapstester som görs av 15-åringar i omkring 50 länder var tredje år. Svend Kreisner är professor i statistik vid Köpenhamns universitet.

 

Det Svend Kreiner genom analys har kommit fram till är att man inte kan lita på Pisas lista exempelvis gällande läsförståelse. Professorn har gått genom 380 000 prov. Danmark som ligger på nittonde plats på Pisas lista kunde enligt professorns beräkningar hamna antingen på tredje plats som bäst eller på fyrtioförsta plats. Medan Sverige som är på elfte plats kunde hamna som bäst på fjärde- och som sämst på 31:a plats.

 

Frågan är hur pass dåliga eller bra 15-årigas kunskaper är. Det går i vilket fall som helst uppenbart inte riktigt att lita på alla testresultat. Till sist kvarstår frågan, analyserade, räknade professor Svend Kreiner rätt?

 

Nu någonting helt annat. För några år sedan gjordes det en stor drive för undersökningar som visade att Omega 3 skulle vara ett utmärkt skydd för hjärtat. Senare tester har visat att detta inte går att bevisa.

 

Häromdagen hörde jag en debatt mellan två personer där den ena tyckte att det var bra att genomföra DNA test för eventuella framtida sjukdomar medan den andra personen tyckte att det inte hade någon större avgörande värde.

 

Förra året visade en amerikansk statlig utredning att personer som sände samma DNA-test till tre olika gentestföretag för att få veta sjukdomsrisken, fick i 68% av fallen olika resultat.

 

Kan man då lita på tester? Hur som är det inte fel att ifrågasätta.

 

En sak till. Efter att jag har skrivit om min datoraffär och i olika sammanhang berättat om det har jag minst sagt blivit förvånad över de reaktioner jag har fått. Det duger säkert inte för ett testresultat. Men det som var samstämmigt överraskande mig. De allra flesta sa nämligen att detta inte är ovanligt. Det händer ofta. Är det så då tycker jag verkligen att man skulle undersöka det. För det är inte rätt att företag skall bluffa och sälja saker och ting som nytt när de i själva verket är begagnade!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0