GÖR INTE RIKSDAGEN TILL EN SANDLÅDA!

Jag vill idag kort kommentera två nyheter som jag särskilt fäste mig vid.

Den första nyheten var att säkerhetspolischefen Anders Danielsson har beslutat att höja hotnivån gällande terrorattentat mot Sverige från ett så kallat lågt hot till ett förhöjt hot.  När jag hörde om detta i P1 lyssnade jag med intresse för att få höra orsaken till ändringen. Av nyhetsrapporteringen framkom att säkerhetspolisens beslut har sin grund i underrättelseinformation från Nationellt Centrum för terrorhotbedömning, vilka gör bedömningen att det finns ett förhöjt hot om terrorattentat mot Sverige.

 

Jag förstår att säkerhetspolisen inte öppet kan tala om vad det förhöjda hotet består i, vilka grupper i samhället man misstänker och åsyftar. Samtidigt har jag svårt att förstå att man samtidigt med att höja hotnivån säger att ”ingen attack bedöms som nära förestående idag” och att hotet fortfarande är lågt i europeisk jämförelse! Min fråga är hur vi medborgare ska hantera denna typ av dubbelt budskap, å ena sidan är hotnivån uppgraderad, å andra sidan är den fortfarande lågt.  Vad finns det för pedagogisk vinst att gå ut och tala om detta när man, av mig förståliga skäl, ändå inte är beredd att säga hela sanningen?

 

Den andra nyheten jag fäste mig vid idag är valet till talman i Sveriges Riksdag. Ett val som skall äga rum på måndag. Talmannen leder riksdagens arbete och är riksdagens främste representant. Mandatperioden 2006 – 2010 har Per Westerberg varit riksdagens talman. Även om riksdagens talman väljs ur ett politiskt parti så skall han/hon vara neutral och deltar självklart inte i några voteringar.

 

Alliansen har föreslagit, förnyat förtroende för moderaten Per Westerberg medan de rödgröna har föreslagit socialdemokraten Kent Härstedt. Härmed finns det för närvarande en riksdagsgrupp som får strålkastarljuset på sig redan på måndag och det är Sverige Demokraterna som med sin röst avgör vem som blir riksdagens talman.

 

Jag har svårt att förstå varför man inte kunde komma fram till en blocköverskridande överenskommelse där inte en minoritet skall fälla avgörandet i talmansfrågan!

 

Jag hoppas innerligt att riksdagen inte blir en framtida sandlåda där Sverige Demokraterna leker bäst då de andra har svårt att komma överens


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0