SKANDAL och OACCEPTABELT!

Idag ställer jag mig frågan varför Socialstyrelsen är så enormt trög med att besluta om ett nationellt program för att införa screening gällande tarmcancer. Ett enkelt avföringsprov som man tar hemma kan påvisa om det finns blod i avföringen. Finns det blod i avföringen kallas man då till en undersökning.

 

På Gotland och i Stockholm pågår sedan två år tillbaka screening av alla personer mellan 60 till 69 år. De får vartannat år utföra ovan nämnda test.  Överläkaren Annika Sjövall som är styrelseledamot i Svensk förening för kolorektal kirurgi säger i Dagens Nyheter att: ”Det är klarlagt att screening räddar liv. I Sverige skulle cirka 400 dödsfall om året kunna undvikas. Riktlinjer från EU kom redan 2003. Vad väntar Sverige på?

 

Jag undrar exakt samma sak. Under ett års tid så har flera av mina vänner har blivit opererade för tjocktarmscancer. Någon av dem hade fått diagnosen i ett tidigt stadium och mår då självklart idag bra. Men den som får diagnosen sent har ofta dålig prognos.

 

I och med att det finns möjligheter att hitta tarmcancer i tidigt stadium så tycker jag att det är minst sagt skandal och oacceptabelt att inte den möjligheten ges lika i hela Sverige!

 

Ledande landstingspolitiker bör ta denna fråga högst upp på dagordningen och se till att screening gällande tarmcancer med det snaraste blir en verklighet i varje landsting medan Socialstyrelsen rullar på tummarna och hoppas att frågan löser sig ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0