NARKOTIKA och ALKOHOL

Det är alltid roligt att få kommentarer till det jag skriver. Tankarna kan då spinna vidare i fortsatta reflexioner. Så jag tänker även idag hålla mig till ämnet droger. Mikael skriver följande: Problemet är bara att alkohol, som också är en drog, redan är laglig. Så att varje barn ska ha rätt att växa upp utan droger är en orimlig önskan från din sida.”


Jag tycker att Mikael har flera poänger i sin kommentar. Men det jag ifrågasätter i kommentaren är att det skulle vara en orimlig önskan från min sida att varje barn ska ha rätt att växa upp utan droger. Till detta återkommer jag i slutet av denna blogg.

 

Först vill jag förklara följande. Igår fokuserade jag medvetet enbart på narkotika och jag utelämnade medvetet alkoholbruket.

 

Anledningen till det var för mig enkelt. Personer som brukar narkotika eller förespråkar legalisering av narkotika tar inte så sällan upp just alkoholens laglighet som motivering till att legalisera narkotika.

 

Jag är väl medveten om de skadeverkningar som alkohol för med sig. Jag är också väl medveten om att alkoholbruket idag finns långt ner i åldrarna. Jag vet att ett glas vin om dagen kan vara hälsosamt medan flera glas om dagen kan vara direkt skadligt.

 

De som pekar på alkoholens skadeverkningar menar att i och med att alkoholen är tillåten så skall även narkotika vara tillåten.

 

Min slutsats av en sådan argumentering blir följande.  På grund av att människor missbrukar alkohol skall vi acceptera och tillåta legalisering av narkotika. Jag ber inte om ursäkt för att jag faktiskt inte riktigt förstår det logiska i det.

 

Att barn skall växa upp utan droger är ingen orimlig önskan. Det är upp till var och en av oss att ge barnen ett drogfritt liv. Denna önskan går utan tvekan att uppnå om vi vuxna väljer att avstå från droger. Det är trots allt vi vuxna som lägger dagordningen som visar vägen för våra barn och ungdomar.


Kommentarer
Postat av: Tina

Naturligtvis ska det finnas restriktioner och rekommendationer när det gäller alkohol. Det kommer alltid att finnas dom som inte kan handskas med alkohol. När det gäller narkotikan tror jag inte att det finns så många anhängare som vill släppa det fritt. Eller...??? Lite kuriosa alkoholhistoria på min länk här om: brännvin, vitlök och mjölk. http://tinezza.blogg.se/2010/november/utkast-nov-2-2010.html

2010-11-22 @ 22:54:55
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0