LEGALISERING AV DROGER.

Ingen av oss har kunnat undgå att det med jämna mellanrum förs fram tankar av olika debattörer om att legalisera droger. Argumenten tar inte så sällan utgångspunkt i att narkotikaförbudet skapar fler problem än löser dem. De som seriöst argumenterar för att legalisera vissa droger som exempelvis cannabis menar att genom legalisering blir det mindre brottsligt, mindre prostitution. De menar också att en legalisering skulle göra de kriminella gruppernas försäljning av narkotika närmast olönsam.

 

De som argumenterar för legalisering av droger ger drogförbudet skulden för ökningen av narkotikabruk, smittning genom sprutanvändning, framställande av nya tyngre droger!

 

Det som gör att människor startar med drogbruk och som med tiden leder till missbruk, är inte så sällan nyfikenhet eller situationer av olika slag som man inte riktigt orkar hantera. Drogerna erbjuder en möjlighet till flykt och en tillfällig avstängning av känslor och tankar. Sen är det självklart lättillgängligheten som är en inkörsport för att påbörja en användning, för att senare upptäcka att det är svårt att sluta.

 

Jag har alltid förvånats över varför vi inte vågar ta tag i själva grundorsaken till att människor testar och påbörja ett bruk av droger.

 

Jag har åtskilliga gånger träffat människor som har varit i långvarigt bruk av droger.  Jag har även mött människor som starkt argumenterat för att släppa drogerna fria. Det intressanta är att de jag mött närmast lovsjunger drogens effekt och nödvändighet men samtidigt sätter en skarp gräns för bruket av narkotika för ens egna barn! När de egna barnen kommer på tal då är plötslig inte narkotikan lika romantiserad, effektiv och glädjeskapande. För skulle det vara så då skulle man självklart inte ha något emot att även ens egna barn gör det man själv gör.

 

För egen del ställer jag mig positiv till sprututbytesprogram för dem som redan är inne i ett missbruk men jag säger nej till legalisering av droger!

 

Jag säger nej till legalisering med bland annat följande motiveringar.

Nämligen:

Att varje barn har rätt att växa upp utan droger.

Att varje barn har rätt till ett liv där de inte behöver sakna sina föräldrars närvaro på grund av missbruk.

Att varje barn har rätt att ta var på sitt liv och hitta vägen in i vuxenlivet utan att behöva använda sig av flyktens strategi.



Kommentarer
Postat av: Mikael

Problemet är bara att alkohol, som också är en drog, redan är laglig. Så att varje barn ska ha rätt att växa upp utan droger är en orimlig önskan från din sida.

2010-11-22 @ 00:05:53
Postat av: ingrid asplund

för att inte tala om all skadeverkan som drogen tobak för med sig - jag ställer mig bakom det som nu förs fram -- ingen tobak till barn under 18 år

2010-11-22 @ 14:05:02
Postat av: Mikael

Ur ett förälders perspektiv kan jag tycka det är mycket märkligt att vi i Sverige hellre ser våra barn bruka alkohol (en drog som ligger bakom de flesta olyckor och våldsbrott i samhället) framför cannabis.



Samtidigt är jag också medveten om att cannabis inte är någon ersättare av alkohol (med tanke på att alkohol är en festdrog vilket cannabis inte är, och notera att jag inte är någon motståndare till alkohol). Men för varje tillfälle mina barn skulle bruka cannabis framför alkohol skulle jag känna mig tryggare...



Som Ingrid var inne på också; tobak är även det mycket mer skadligt, både för den enskilde individen och samhället, än cannabis. Som ni kanske uppfattat är jag ingen motståndare till cannabis, och skulle absolut kunna se ett samhälle där cannabis säljs under systembolag-liknande form.

2010-11-23 @ 01:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0