DEN MENINGSLÖSA ATTACKEN!

Den första nyheten jag fick höra idag var att nordkoreanskt artilleri öppnade eld mot sydkoreanska gränsön Yeonpyeong. Två sydkoreanska soldater dödades och 18 personer blev skadade. Sydkoreanerna hade en stor militärövning i området och det kan ha varit det som utlöste den nordkoreanska attacken. Man spekulerar i en annan orsak till attacken nämligen att Nordkorea är på väg att få en ung 20-årig ledare och han ville visa militären att han var mogen sin uppgift.

 

Vilka orsaker än det var så tycker jag att det är totalt meningslöst och oförsvarbart. Jag undrar vad som kan få oss människor att lära oss av det förflutna. Nämligen att det inte finns vinnare i krig. Vi har alla kommit nakna in i denna värld och kommer att lämna den nakna.

 

Att lösa konflikter med våld är ondskans ständigt pågående spiral. Det ser ut som om det aldrig tar slut. Varför kan inte vi människor lära oss att hat alltid skapar hat, att våld alltid föder våld, att dödande alltid för med sig sorg och en stark känsla av övergivenhet!

 

I en värld av nedrustning har Sydkorea fortsatt med upprustning och kan troligen framställa kärnvapen. Värdens börser reagerade med nedgång på dagens attack och de 1 200 öborna reagerade med sorg.

 

Jag bryr mig mera om öbornas sorg, fast jag inte känner dem, än jag bryr mig om 1-2% nedgång på börsen. Börsen tar igen sig men familjerna som har förlorat familjemedlemmar får aldrig tillbaka dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0