BRA GJORT MONA SAHLIN (S)! VÅGAR ANDRA PARTIER MED DÅLIGT VALRESULTAT FÖLJA EFTER?

Bra gjort Mona Sahlin (s)! Skall man lyssna till medierna så har det stormat inom socialdemokratin efter valet.  Ropen på förändring har hörts starkare och starkare. På väg till jobbet idag på morgonen hörde jag en ledande socialdemokrat som menade att hela den socialdemokratiska partistyrelsen bör sätta sina platser till förfogande inför en eventuell ny partikongress. På min väg hem från jobbet blev han uppenbart bönhörd för då hörde jag i radion partiledaren Mona Sahlin uttala sig om att hon ansåg att hela den socialdemokratiska partiledningen ska ställa sina platser till förfogande inför den extrakongress som ska hållas. Detta för att valberedningen ska kunna arbeta med att pröva förtroendet i hela partiledningen!

 

Jag måste säga att jag är full av respekt och beundran för Mona Sahlin. Hon ger uttryck för ett modigt ledarskap där hon själv ställer sin egen plats till förfogande!

 

Jag tror att alla som håller på med partipolitik är överens om att partipolitik inte skall vara ett yrkesutövande som man har i decennier med tydliga karriärsteg inbyggda. Att vara politiker är ett förtroendeuppdrag som man får av väljarna och ingenting annat.

 

Men när man sitter kvar period efter period med många sidouppdrag då riskerar man utan tvekan att bli en bromskloss.

 

Jag är övertygad om att om socialdemokraterna gör sin förnyelse på rätt sätt kommer även väljarna att återvända. Bland annat därför är det viktigt att även andra partier vågar rannsaka sig själva.

 

Folkpartiet har tappat 4 riksdagsmandat och gjort ett val som har varit sämre än det så kallade katastrofvalet 2006 och en del personer som tidigare varit medlemmar i Folkpartiet har lämnat partiet i protest mot partiets politik i längtan efter en mer socialliberal inriktning.

 

Självklart bör även Folkpartiet rannsaka sig själv, så att inte partiet blir en underavdelning till Moderata Samlingspartiet utan vågar vara det liberala parti som är den stora utmanaren i en politik för fungerande välfärd samt mot ojämlikhet och sociala orättvisor i samhället!


Kommentarer
Postat av: Agneta Berliner

Ivan; ska bli intressant att ta del av valanalysen. Kram, Agneta

2010-11-10 @ 22:10:37
URL: http://www.agnetaberliner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0