AUNG SAN SUU KYI FRI!

Idag är jag riktigt glad. Äntligen efter sju års frihetsberövande, fängslad i sitt eget hem har Aung San Suu Kyi släppts fri! Det är inte första gången som Aung San Suu Kyi, Nobels Fredspristagare 1991, har suttit fängslad. Aung San Suu Kyi fängslades första gången 1989 av militärregimen i Burma efter att hennes parti vann valet.

 

År 2005 tilldelades Aung San Suu Kyi Olof Palme priset. Varken Nobels Fredspris eller Olof Palme priset fick hon åka för att ta emot.

 

Militärregimen i Burma har uppenbart varit rädd för att Aung San Suu Kyi skulle bli fri. Men nu är Aung San Suu Kyi fri! Den massiva internationella solidariteten har säkert medverkat till att hon släpptes fri. Jag är glad att även jag tillhör dem som ville ha henne fri.

 

Men kan vi vara säkra på att hon fortsätter att vara fri, att hon kan bedriva en fri verksamhet för att vara med att skapa demokrati i Burma?

 

Jag känner mig själv som obotlig optimist. Men när det gäller diktaturregimer vars makt hela tiden byggs på fruktan, spioneri, förtryck inser jag att Aung San Suu Kyi återigen kan bli fängslad.

 

Men idag är Aung San Suu Kyi fri! Och tusentals frihetsälskande människor i Burma och världen över jublar. Ett jubel som USA:s president Barac Obama instämmer i genom att säga: ”Hon är en av mina hjältar, en källa till inspiration för alla de som kämpar för att föra fram de grundläggande mänskliga rättigheterna i Burma och runt om i världen”.  

 

En dag som den här kan jag inte låta bli att fundera över vad det beror på, hur det kan vara möjligt att diktaturer hela tiden växer upp och håller sig fast vid makten. Samtidigt tröstar jag mig med att till sist, trots allt, faller alla diktaturer! För kravet på frihet får aldrig någonsin tystna!

 

Tänk om Eritreas diktaturregering kunde följa Burmas och ge friheten tillbaka till Dawit Isaak! Ja, inte bara tänkt om, släpp Dawit Isaak fri nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0