ÄNNU EN GÅNG – DET ÄR DAGS FÖR FÖRNYELSE!

Jag är inte socialdemokrat och jag skall inte lägga mig i hur socialdemokraterna sköter sin politik men som jag skrev igår tycker jag att Mona Sahlin (s) gör helt rätt. Skall man städa då skall man städa ordentligt och enligt min mening är detta något som alla partier bör göra lite då och då.


Moderaterna gjorde detta efter deras katastrofval 2002. Det resultat som följde kan man verkligen kalla för förnyelse. Nya Moderaterna har tagit position och lockat till sig väljare även utifrån den traditionella borgerliga kretsen.


Idag har jag läst en del kommentarer från folk som mer eller mindre förfasar sig över gårdagens besked av Mona Sahlin (s) och man är orolig för att sakpolitiken hamnar i bakgrunden till förmån för enskilda persondiskussioner.


Jag tror att sakpolitik och persondiskussioner utan tvekan kan gå hand i hand. Hur det nu än är, så är det sättet som personerna för ut politiken, som landar vid köksbordet på arbetsplatsen eller var vi nu än befinner oss i och där vardagens händelser och framtidens visioner diskuteras.


En politiker skall alltid ha medborgarnas bästa för sina ögon. Det är enbart utifrån medborgarnas livsvillkor som en fungerande politik kan formas. En politiker får aldrig bli en isolerad ö som under en mandatperiod fått väljarnas förtroende men som sen i första hand enbart tänker på sin egen position. En politiker skall alltid sträva efter en fungerande, levande dialog med medborgarna och då inte i första hand genom olika former av sociala medier utan i direkt kontakt, ansikte mot ansikte.


Att vara politiker är enligt min mening en form av kallelse som ständigt är en utmaning för att forma ett samhälle där alla människors lika värde tas till vara såväl i kortsiktiga som långsiktiga beslut.


Självklart är det viktigt att ta till vara på den politiska kunskapen som finns idag hos personer som länge har gett sin tid och sitt engagemang i politiken.


Samtidigt ser jag det ännu viktigare att politiken i olika åldrar får tillskott av människor som tidigare inte varit politisk aktiva men som skulle kunna göra en bra insats i det fortsatta samhällsbyggandet.


Så i en förnyelse hoppas jag att det ges plats för människor utanför det vanliga politiska etablissemanget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0