MINKAR och ANNAT!

Egentligen är detta något jag inte skall skriva om. Jag har ingen kunskap om minkfarmer men självklart reagerar jag på de bilder som nu visas i media gällande vanvård av minkar. Jag vet inte hur bilderna som är smygtagna har kommit till och därför tänker jag inte uppehålla mig vid det.


Vad jag vill uppmärksamma idag är hur samhållet reagerar när den ser något som upprör.

Centerpartiske jordbruksministern Eskil Erlandsson reagerade snabbt idag genom att kalla till krismöte med Jordbruksverket gällande den svenska minkindustrin.  I samband med det mötet gav Erlandsson jordbruksverket i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att snabbt stoppa vanvården. Åtgärdsplanen skall bland annat innehålla förslag för effektivare och bättre djurskyddskontroller.

Jag tycker självklart att detta är bra och låt mig med detta konstaterande lämna minkuppfödarna.


Min fråga är varför det skall hända svåra saker först, innan samhället vaknar, agerar och gör något åt det! För egen del tycker jag att det är bättre att förebygga än att agera först när något har hänt! Sen är jag självklart medveten om att allt inte går att förebygga, men låt oss reagera och agera medan tid finns och innan saker och ting går snett.
  

Samtidigt glöm inte bort alla de djurägare och, då tänker jag inte på minkar, som dag efter dag, dygn efter dygn lägger ner tid och möda för att på allra bästa sätt sköta om sina djur för allas vår bästa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0