NY START MED NYA MÖJLIGHETER!

Vi har snart årets första månad bakom oss. Det är dags för mig att börja blogga igen efter en dryg månads uppehåll.


Jag har inte avlagt några nyårslöften. Det är något som jag för länge sedan har slutat med. Att ge löften som jag sen inte håller året ut är inte särskilt meningsfullt.


Istället för löfte så har jag bestämt mig för att regelbundet börja träna. Just det tror jag är ett ganska vanligt nyårslöfte, ändå ser jag inte det som ett löfte. Helt enkelt för att jag vet att jag tidigare har haft träning som något jag tänkt genomföra men helt enkelt inte mäktat med.


Så fort jag har känt att det gjort ont i någon muskel så har jag mer eller mindre gett upp. Men denna gång har jag bestämt mig för hälsans skull, för min egen skull. Jag skall enbart tävla mot mig själv och ingen annan.
När man tänker efter och det behöver man inte göra särskilt länge, så är det nya året inget annat än en fortsättning på det år som har gått. Samtidigt inbjuder ett nytt årtal till något slags ny start och det är nog det vi tar vara på när vi på nytt bestämmer oss för något vi skall genomföra.


I politiken har två partier tagit en rejäl nystart. Jonas Sjöstedt helt enligt förväntningarna blivit ny ledare för Västerpartiet. Stefan Löfven har plötsligt och oväntat tagit över ledarskapet för Socialdemokraterna efter Håkan Juholt som hastigt men inte helt oväntat fick stiga av.


Även om dessa två ledare är nya så kommer deras politik i grunden vara densamma som deras företrädare har drivit fast med den väsentliga skillnaden att varje person har sin egen betoning av det fastslagna partiprogrammet samt en egen karisma att förmedla det med.


Igår på eftermiddag följde jag genom webben Kristdemokraternas debatt gällandet valet till ordförande inom KD. Det var intressant att höra hur flera ombud pläderade för utmanaren den snart 65-åriga Mats Odell som KD:s framtidsman. Min reflexion är tudelad. Delvis tycker jag att det är bra att en 65-åring anses vara en framtidsman samtidigt undrar om inte just det är en av KD:s största problem.  Var finns de yngre inom KD?


Den frågan gäller förstås inte bara KD. För demokratins skull är det otroligt viktigt att de politiska partiernas medlemstal får öka och förnyas. Vi behöver alla åldrar i politiken men om vi inte kan få yngre att ta ansvar i och för politiken då har vi ett riktigt stort demokratiskt problem framför oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0