VÅGA VARA EN SNIGEL UTAN ATT BLI UPPÄTEN!

Så här dags på våren är många av oss relativt slitna i kroppen efter en lång vinter utan tillräckligt med sol. Nu är ju inte bara den långa vintern som gör kroppen trött utan självklart även att kroppen helt enkelt behöver återhämtning. När man har fullt upp med arbete, rolig fritidssysselsättning så är det lätt hänt att glömma bort behovet av daglig återhämtning.

 

När jag kom hem från jobbet idag på eftermiddagen kom jag plötsligt att tänka på sniglar. Sniglar hör sommaren till. Ända sedan min uppväxt på landet i Ungern, gillar jag sniglar. Jag kommer ihåg hur vi som barn försökte locka fram snigeln ur sitt skall med följande sång: Snigeln, kom ut, ditt hus brinner, du får mjölk och smör och det räcker även till imorgon. (Fritt översatt från ungerskan)

 

Sniglar är snäckor med eller utan skal. En del av sniglarna är inte särskilt sympatiska för de kan förstöra en hel trädgård och vissa arter äter upp varandra.  

 

Sniglar ses ofta som symbol för långsamhet men även för styrka med tanke på att vissa arter bär på sitt eget hus. Visst är det så att sniglar är känsliga och långsamma.

 

Vi människor har ibland en förmåga att bildligt talat ätas upp av krav och förväntningar. Vi har ofta svårt med att vara förnöjsamma och ge oss själva tid för lugn, ro och återhämtning.

 

På många ställen där vi rör oss idag ser vi människor hålla i sin mobil spelande, surfande eller ringande. Jag själv är en av de många.

 

Vi är mer eller mindre ständigt nåbara, var vi än befinner oss. För någon vecka sedan glömde jag min mobiltelefon hemma, jag blev först en aning stressad av det men efter en stund blev jag riktigt nöjd. Jag tänkte på hur det var på den tiden när det inte fanns några mobiltelefoner, inga telefonsvarare och absolut inga nummerpresentatörer. Den som ville nå en nådde en ändå.

 

Det moderna samhällets teknik är såväl en välsignelse som ett hinder. Vi skall ta vara på teknikens positiva framsteg men vi skall också kunna sätta våra egna gränser så att vi kan hitta tillbaka till vår egen styrka.

 

Jag tror att styrkan faktiskt finns i långsamheten. Att våga ta det lugnare, att stänga av telefonen, koppla ner internet, ge oss ut i naturen och bara våga vara i lugn och ro med alla kraven slängda i soptunnan!


Kommentarer
Postat av: Tina

Håller fullständigt med :) Fler borde stanna upp och tänke efter. Då skulle dom må desto bättre.

2011-05-14 @ 19:47:44
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0