VAD ÄR MEST AVGÖRANDE I POLITIKEN, PERSONEN ELLER POLITIKENS INNEHÅLL?

Nu är vi där igen. Var någonstans? Vid personfixeringen i politiken. Socialdemokraternas valberedning föreslår Håkan Juholt som ny ordförande för Socialdemokraterna. Det vilar självklart en enorm förväntan och ansvar på Håkan Juholt!

 

En del tror att han kan vända på Socialdemokraternas nedgång, förnya partiet och därmed återta regeringsmakten. Andra tror att han kommer trots sin humor och trevliga personlighet att misslyckas.

 

För egen tror jag varken det ena eller det andra! Det är framtiden som äger facit!

 

Jag har alltid haft svårt och kommer alltid att ha svårt för att det politiska vägvalet skall i höggrad bero på en persons personliga utstrålning och förmåga att formulera sig.  

 

Alla får tycka vad de vill. För min del tillhör jag dem som trots all kritik uppskattat Mona Sahlin. Det är intressant att en av dem som medverkat i höggrad till att hon skulle sluta var just Håkan Juholt.

 

Självklart är jag i höggrad medveten om att det väsentligt spelar in hur partiets företrädare för fram partiets politik. Men det yttersta avgörandet för mitt val av politisk parti har trots allt att göra med politikens innehåll och hur politikens innehåll genomförs och påverkar det dagliga livet.  Politikens innehåll finns att läsa i det politiska program som varje parti på sitt landsmöte, kongress genom demokratiska beslut tar fram. Politikens verklighet går att avläsa i de konsekvenser som olika politiska beslut har med sig i det dagliga livet.

 

På  www.expressen.se sa förre LO-ordföranden Stig Malm följande: ”I det här partiet törs man inte avvika från någon linje utan alla måste följa det som bestämts.” Den bördan lär nog det socialdemokratiska partiet brottas med länge. Men inte bara de utan alla andra partier. För vem vågar uppträda så att det uppfattas att man splittrar partiet genom att komma med ett annat förslag än valberedningen. Men det kanske skulle vara rätt frisk om någon, någon gång skulle våga göra det.

 

För egen del uppfattar jag Håkan Juholt som en mycket intressant person som kommer om han nu blir vald att sätta färg på den politiska debatten! Om inget annat lär vi få oss en hel del skratt från en humoristisk person.


Kommentarer
Postat av: Tina

Håller med dig i din åsikt om Mona men tyvärr är hon enligt mig allför styrd i sin egenskap av politiker att hon har svårt att gå hem i "folkhemmet", tyvärr. Hon är en kunskapsbank inom politiken men i sitt framförande så känns det som om hon pratar ur en bok och inte med hjärtat. Även om hon brinner för sin sak så når hon inte fram.

2011-03-12 @ 16:34:34
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0