NU HAR JAG GJORT DET!!!

Jag har äntligen gjort det. Gjort vad? Spärrat vår hemtelefon mot telefonförsäljare mm. Det är knappast någon radikal åtgärd. Jag har tänkt göra detta i några år men det har helt enkelt inte blivit av.

 

Anledningen kan vara att jag är lite lat, att jag kanske trots allt någonstans inom mig har väntat på det stora erbjudandet som jag inte skulle kunna tacka nej till. Eller så kan tveksamheten ha berott på att jag helt enkelt känner med den person som arbetar med att sälja in olika produkter.

 

Det tål verkligen att fundera på. Allt som oftast har jag nämligen varit en aning irriterad när någon efter kl.21.00 på kvällen ringer och talar med mig som om vi har känt varandra hela livet eller som talar med mig som om jag skulle vara ett litet barn.

 

När de ställer en fråga och jag säger nej för jag behöver inte det de erbjuder då kommer alltid följdfrågan. ”Men varför tycker du så här”? Efter kl.21.00 på kvällen är jag knappast upplagd att vänligen sätta igång en diskussion varför jag inte vill prenumerera på en tidning eller har lust att byta försäkringsbolag eller el-bolag.

 

Samtidigt tänker jag på den som har telefonförsäljning som jobb. Det är väl klart att i vårt samhälle även ett sådant jobb kan vara nödvändigt och värt uppskattning. Det är kanske inte just telefonförsäljningen som är problemet utan det handlar mera om hur det arbetet utförs.

 

För någon månad sedan fick jag ett samtal som handlade om ekonomisk rådgivning. Den som ringde lade fram sitt ärende på ett sätt som gjorde att jag tackade ja. Det skulle bjudas på mat ihop med en föreläsning. I sista stund fick jag backa ur. Då fick jag ett nytt samtal där jag erbjöds en egen sittning med en rådgivare. Jag tog tillfället i akt. Fick en mycket bra genomgång utan att jag har blivit erbjuden någon tjänst eller engagemang eller blivit övertalad att lämna min bank.  Samtalet gav mig en del bekräftelse och en del nya tankar utan att jag har behövt avstå från något eller binda mig för något annat.

 

Men från och med idag eller åtminstone om några veckor så är det slut med oönskade telefonförsäljare. Jag är självklart något delad. Varför? Helt enkelt för att jag tycker att de som sköter sitt jobb med respekt, inte ringer efter kl.21.00 eller stör en mitt i ens helgledighet, som faktiskt kan ta ett nej, att de faktiskt skall kunna fortsätta att ringa även mig. Men en sådan teknik har ännu inte uppfunnits och kommer inte att uppfinnas.  Fast etiska riktlinjer, mentorskap för telefonförsäljare skulle göra telefonförsäljningsbranschen mera seriös än det är idag.


Kommentarer
Postat av: Micke

Tyvärr så kommer de nog att ringa ändå, de som ringt tidigare, endast nya försäljningsställen är förhindrade att ringa dig.

Har jag fått lära mig iallafall....hoppas jag har fel...har jag fel...meddela mig så jag också kan hejda detta ofog.



Ha de gött! :)

2011-06-26 @ 18:36:22
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0