Ungern och pressfriheten.

Europas ögon är vända mot Ungern som är EU:s ordförandeland, första halvåret 2011. Det är första gången som Ungern innehar denna post. Ungern har otroligt mycket positivt att locka med. Huvudstaden Budapest är utan tvekan en av de vackraste och trevligaste huvudständerna i Europa. Landet som till ytan inte är större än Småland förevisar omväxlande natur med intressant historia.

 

Men nu är det inte det turistiskt intressanta termalbaden eller den vackra naturen som drar till sig uppmärksamheten.

 

Det är inte Kodálys eller Bartoks musik som drar till sig intresset. Det är inte heller Imre Kertész Nobelpristagare i litteratur eller andra framstående författares verk som lockar.

 

Det som drar till sig intresset är en medielag, enligt vilken all allmän nyhetsförmedling skall övervakas av en nyinrättad myndighet. Denna myndighet kan döma massmedier till böter på upp emot 6,5 miljoner kronor.

 

Jag blev minst sagt häpen när jag hörde detta och jag fylldes av en väldigt dålig känsla.

 

Jag kommer ihåg hur det varpå 70-talets mitt, då jag för första gången efter att jag kommit till Sverige 1965, reste till Ungern för att träffa min släkt. Jag stod i fönstret och talade politik med min kusin då hans mor uppmärksammade oss på att inte stå i fönstret för det kan vara någon som hör vad vi säger!

 

Jag har inte helt kunnat sätta mig in i den nya lagen och är därmed osäker på vad dess verkliga syfte är. Myndigheterna menar att lagen inte skall inskränka på pressfriheten men visst ger den nya lagen en dålig känsla.

 

En av Ungerns största tidningar Népszabadság har på sin första sida på 23 olika språk ett meddelande med följande text: ”Pressfriheten har upphört i Ungern” /Se www.nepszabadsag.hu/


Jag hoppas innerligt att det fria ordet får vara fritt utan någon rädsla! Det fria ordet är en garanti för att demokrati skall kunna leva och utvecklas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0