TUNISIEN

Bouazizi, en för allmänheten helt okänd frukt- och grönsakshandlare med universitetsutbildning i Tunisien, har tänt eld på sig själv i protest mot att polisen tog hans grönsakskärra i beslag på grund av att han saknade tillstånd.

 

Bouazizi blev 26 år. Han kunde nog knappast i sin vildaste fantasi tänka sig den följd som hans död har fört med sig. Protester efter protester har avlöst varandra. Igår fick vi först höra att landets president Ben Ali har avskedat hela sin regering. En liten stund senare kom beskedet att självaste presidenten, Ben Ali, har flytt från landet och blivit välkomnad till Saudiarabien.

 

Enligt beslut av Tunisiens författningsdomstol styrs nu landet av parlamentets talman Fued M'bazaa som är tillförordnad president. Fued M´bazaa vill nu ha en nationell samlingsregering!

 

Att tolka utvecklingen i Tunisien är verkligen inte lätt. Var står militären? Finns det någon riktig demokratisk kraft som kan styra och ena landet på ett sådant sätt att demokratiska val verkligen kan genomföras och ett rättsystem med rättsäkerhet för människornas bästa kan upprättas.

 

Enligt nyhetsuppgifter råder idag kaos i landet. Bland annat påstås att civilklädda män åker runt i landet och skjuter mot människor.

 

För egen del hoppas jag djupt och innerligt att demokratin segrar i Tunisien. Jag kan självklart inte påverka det genom att skriva detta i en blogg i trygga Sverige. Men jag kan visa att jag delar människors längtan efter frihet! Jag hoppas att vi blir fler och fler och att våra röster kan bli till uppmuntran för de demokratiska krafterna i Tunisien!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0