”SLÅSS MED VÄDERKVARNAR”

Det finns situationer då vi människor tycker att det är svårt att komma någonstans, när man upplever att man har blivit fel behandlad av någon myndighet. Då passar talesättet  ”slåss med väderkvarnar ”, ett uttryck som är hämtad från 1600-talets början ur Miguel Cervantes bok Don Quijote.

 

När jag var barn var jag helt övertygad om att denna Don Quijote av La Mancha fanns på riktigt. Men så var det förstås inte. Don Quijote av La Mancha är en fantasifigur, en fattig adelsman som läste alldeles för många riddarromaner. Till sist var han övertygad om att han själv var en riddare så han gav sig ut i världen på äventyr med sin magra häst Rocinante. Där skulle han utföra stora saker för sin älskade som knappast visste om att hon var älskad av den fattiga adelsmannen.

 

Med på sin resa ut i stora världen hade Don Quijote den fattige kortväxte bonden Sancho Panza som i romanen beskrivs vara ”tämligen klent utrustad till förståndet”. Men trots sitt så kallade klena förstånd var Sancho Panza nyfiken, bekymrad och ibland helt förskräckt när han ser Don Quijote angripa väderkvarnar som han uppfattade vara ondskefulle jättar.

 

Sancho Panza finns troget vid Don Quijote sida även när människor driver med Don Quijote. Sancho Panza med sitt klena förstånd är realist medan Don Quijote lever ut sin dröm, det som ger honom livsmening att vara en riktig riddare.

 

När riddarverkligheten tas ifrån Don Quijote förlorar han livsmeningen, blir sjuk och dör.

 

Alla har vi våra drömmar som vi gärna vill uppnå och vi har våra och andras förväntningar som vi, lik Don Quijote av La Mancha, lite då och då kämpar med! Man kan tycka vad man vill om figuren Don Quijote men en sak är säker han vågade söka efter äventyret att leva ut sin livsmening utan något syfte att skada någon!

 

Vi människor söker på vårt eget sätt ständigt efter meningen med livet, att fånga dagen som dagen är. Jag skulle självklart inte vilja vara en Don Quijote men jag önskar att vi alla utan att skada oss själva eller andra, vågar leva ut våra drömmar!

 

För egen del har jag en dröm som jag för några år sedan trodde skulle kunna uppfyllas. Nämligen att starta ett barnhem för barn som far illa i mitt födelseland Ungern. Det var väldigt nära att det skulle bli verklighet men ekonomin räckte inte till.

 

Barnens rätt till eget kärleksfullt liv, omsorg, okränkbarhet är alltid värt att kämpa för även om det finns miljontals väderkvarnar i vägen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0