MATEN – KLAGOMÅL eller TACKSAMHET eller BÅDA OCH!

När jag lyssnade på nyheterna idag reagerade jag med en viss nyfikenhet på en nyhet som presenterade en uppmaning på Facebook. Uppmaningen handlade om att onsdagen den 19 januari, alltså idag skulle inte någon äta lunch i skolan. Anledningen skulle vara att skolmaten är ”skitdålig och oätbar”, enligt den person som var skapare till uppmaningen.

 

Totalt anmälde sig 56 000 personer att de skulle delta i upproret och 22 000 att de kanske skulle delta.

 

Sveriges Radio besökte ett antal skolor utan att märka några direkta effekter av uppmaningen.

 

Jag har idag inga barn i skolan, så jag har ingen färsk rapport om hur maten smakar.

 

Enligt den nya skollagen från 1:a juli måste alla skolor servera näringsriktig mat. Jag blir förvånad över att detta skall vara krav. I ett samhälle där vi hävdar att vi alltid sätter barnen i centrum måste det för länge sedan har varit en självklarhet att endast servera näringsriktig mat.

 

Men så är det uppenbart inte. Det tycker jag är helt fel! Näringsriktig mat skall vara en självklarhet.

 

Men även om näringsriktig mat kommer att serveras i alla skolor från och med höstterminen så är jag helt övertygad om att åsikten om matkvalitén, hur maten smakar, även i framtiden kommer att vara delad.

 

Jag har under de senaste 10-åren oftast intagit lunch på en restaurang p.g.a. att jag pendlar till jobbet. Det har hänt att jag har hittat en restaurang där jag tycker att maten smakar mycket bra, men efter ett halvår eller mer på samma ställe så tycker jag inte att maten smakar som de första gångerna.  Men frågan är om det är fel på maten eller om saken är så enkel som att vår smak och matlust växlar.

 

Det som man oftast klagar på i skolan är potatisen. Jag kan lugna eller oroa alla i skolan med att bekräfta att även på en restaurang är det oftast potatisen som inte håller måttet.

 

När det nu klagas på maten så kan jag trots allt ändå inte låta bli att vara så otroligt tacksam över att vi varje dag har mat på bordet. Att vi varje dag har människor som lagar maten i skolan på restaurangen.

 

Jag tycker självklart att man kan säga ifrån när maten inte håller måttet. Men frågan är om det händer så ofta. Någon borde kanske starta ett nytt forum på Facebook på temat ”Alla vi som tycker om och mår bra av skolmaten”. Jag skulle inte bli förvånad att den gruppen trots allt skulle få flera anhängare.

 

Även om det finns dagar då jag tycker att maten inte smakar så bra så är jag så otroligt tacksam och glad över att vi har mat på bordet varje dag. Det är nämligen inte en verklighet för alla!


Kommentarer
Postat av: ingrid

vi sätter ofta etikett "oätlig " på mat ock ibland kan det vara befogat tex när inte ögat eller lukten eller smaklö karna fått ta del av maten utan den åker som på rulltrappa ner via magkanalen ut i avloppsystemet och det hela har utspelats i en torftig , stökig ,ljudrik miljö

2011-01-20 @ 14:23:23
Postat av: Thomas

Jag tycker skolmaten håller en väldigt god kvalitet jämfört med för 20-30 år sedan.

Minns med fasa de dagar Pölsa eller Blodpudding var det enda stod på menyn och många elever fick sitta med kurrande magar och vänta på att skoldagen skulle ta slut.

Besökte min dotters skola härom veckan och passade på att äta en god och vällagad lunch.

Allvarligt talat så förstår jag inte riktigt vad problemet är?

Är barn och ungdomar såpass bortskämda idag, ja om så är fallet så förtjänar de ingentinga annt än att sitta kurrande magar de med!

2011-01-22 @ 14:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0