MÄNNISKORS LÄNGTAN EFTER FRIHET ÄR STARKARE ÄN VÅRFLODEN!

Tänk att diktatorer aldrig lär sig. Att de ända till det yttersta tror sig kunna överleva vid makten. Tala om att tro blint på sin egen makt och verkligen sakna omdöme. Bara dessa två egenskaper visar hur inkompetent man faktiskt är som ledare.

 

När jag igår eftermiddag hörde att Egyptens president Hosni Mubarak skulle hålla tal till Egyptens folk hade jag en barnslig förhoppning om att han skulle ta sitt förnuft till fånga och avgå. Men så gör inte den som har vant sig vid att vara vid makten så länge. Det tycker jag är tragiskt!

 

Situationen i Egypten är nu explosionsartad. Armen lär ha anslutit sig till demonstranterna medan vid inrikesministeriet sköt polisen mot demonstranterna. Hosni Mubarak har avskedat sin regering. Men vad är det som kommer sen.

 

Länder där demokratin inte är en vardagserfarenhet har ofta en lång och svår väg att gå. I det sammanhanget är det oerhört viktigt att de demokratiska länderna helhjärtat slutet upp kring folket så att demokrati verkligen blir en verklighet. Annars är risken att en diktatur ersätts av en annan diktatur.

 

Människors längtan efter frihet är starkare än vårfloden, det går i längden inte att motstå den! Det bör alla makthavare förstå!

 

Jag ber inom mig om fred och frihet för Egyptens folk. Jag hoppas på en demokrati som värnar om de mänskliga rättigheterna som ser till att människor verkligen får och kan ta vara på sina livsmöjligheter!

 

Jag kommer nu att ta bloggledigt en dryg vecka och återkommer med ny blogg framåt kvällen måndagen den 7:e februari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0