HUR VI LEVER VÅRT LIV PÅVERKAR HUR GAMLA VI BLIR!

Den första nyheten jag hörde idag när jag hade satt mig i bilen var att det inte är hur länge ens föräldrar har levt utan hur vi själva lever våra liv som påverkar hur gamla vi blir.

Detta har kommit fram i en undersökning från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Att livsstilen påverkar ens hälsa är något som vi mer eller mindre har fått veta från tidiga år. Problemet är att vi inte helt tar det till oss.

Om nu folk skulle ta alla varningstexter som står på exempelvis tobaksvaror och alkohol på allvar så skulle tobaksbolagen och alkoholtillverkarna få slå igen. Och den som trots ekonomiska problem röker minst tre paket cigaretter varje vecka, skulle plötslig få 7 800 kronor över per år, för att inte tala om en renare lunga.

Men vi människor låter oss inte övertygas av sådana här fakta. Jag kan gå till mig själv och konstatera att när vintern gör sitt intåg avtar mina promenader i antal. Detta sker trots att jag högtidligt lovat mig själv att oavsett vilket väder det än är så kommer jag att fortsätta gå ett antal kilometer varje dag.

I samband med nyheten idag, uttalade sig 104-åriga Alice Östlund från Trollhättan. Hennes röst var pigg och det var lätt att förstå att hon fortfarande levde ett aktivt liv. Jag kunde inte låta bli att le inom mig när hon på frågan vad hemligheten var med hennes ålder sa: ”Äta ordentligt och röra på sig. De som bantar säger att de inte skall äta potatis, ris, spaghetti och ingenting skall de äta för att det är farligt. Men det är inte farligt om man äter med måtta.”

Denna nyhet är i egentligen inte alls ny. Vi vet allt detta men var och en av oss väljer vårt eget liv, frågan är bara vart det valet leder oss någonstans, om det valet leder oss dit vi verkligen önskar?!


Kommentarer
Postat av: Tina

ha ha ha Härlig tant denna Alice !! Men sanningen är att själen hänger ihop med hälsan. Mår man gott i själen så mår också kroppen gott. Det är jag fullständigt övertygad om. Men naturligtvis så är ju allt med måtta vad man stoppar i sig.

2011-01-27 @ 22:32:25
URL: http://tinezza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0