EN SKOLA MED HELHETSTÄNKANDE!

På vägen till jobbet brukar jag antingen lyssna på P1 Nyhetsmorgon eller P4 Västmanland. Idag blev det P4 Västmanland. Jag fick höra en intressant intervju med två lärare som har lämnat sina trygga kommunala anställningar och skall vara med och driva Entréskolan i Västerås.

 

Jag blev utan tvekan intresserad av skolans profil. Skolan kommer, när den är fullt uppbyggd att ha ca 120 elever för årskurs 6 – 10. I varje klass kommer det att vara 10 elever.

 

När jag hörde detta trodde jag att jag drömde. Är det verkligen sant. En sådan skola skulle jag gärna haft mina barn i.

 

Nu är det förstås inte i första hand klassens storlek som väckte mitt intresse. Det som fångade mig mest var att det alltid skall finnas lärare där eleverna är och att lärandet skall ske genom att kunskapsförmedlandet inte kommer att bli uppdelad i olika ämnen skilda från varandra. En lektion i engelska kan som jag uppfattade exempelvis innefatta, historia, matematik, fysik eller vad det nu kan vara för ämne.

 

För egen del tyckte jag även om skolans estetiska inriktning.  På skolans hemsida kan man läsa följande: På Entréskolan utgår lärandet från ett praktiskt estetiskt ämne som läses ämnesintegrerat med de övriga ämnena. Det ger möjlighet för eleverna att fördjupa sig i de kulturella och estetiska uttrycksformerna som musik, teater, bild, dans och slöjd. Genom ett kreativt skapande utifrån estetiska och kulturella uttrycksformer i varje arbetsområde skapas en balans och en brygga mellan de praktiska ämnena och de teoretiska ämnena. Eleverna får på detta sätt möjlighet att arbeta med drama, rytmik, dans, musicerande i bild, text och form kontinuerligt i sin utbildning.”

 

Om nu någon undrar så har jag absolut inga intressen i denna skola. Jag känner inte de intervjuade personerna, det är bara helt enkelt så att jag spontant blev glad över skolans upplägg! I en tid då de estetiska ämnena är på väg att få mindre och mindre plats är en skola av detta slag varmt välkommen!

 

Jag tror nämligen att drama, rytmik, dans, mm kan i ett helhetstänkande vara en utmärkt pedagogik för själva inlärandet!

 

I mitt stilla sinne undrar jag när klasser med tio elever blir verkliga i exempelvis Köpings kommun där jag bor. Att det blir någon friskola här är med den politiska majoritet som finns i kommunen inte särskilt överhängande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0