VAD ÄR SANNING?

Vad är sanning? Det är en fråga vi ofta får ställa oss . Sanning har med verklighet och kunskap att göra. Problemet är bara att när vi skall definiera sanningen så kan vi se att olika verkligheter, olika kunskaper, kan ha olika svar på frågan.

 

Den klassiska frågan; vad var först ägget eller höna har alltid fått mig att undra varför inte tuppen får vara med.

 

När jag gick i skolan var jag väldigt intresserad av historia. I det då kommunistiska Ungern var historieskrivningen självklart färgad av den kunskap, den sanning som de kommunistiska ledarna ville förmedla. För egen del tänker jag mig historien om händelser alltid är färgad av dess berättares uppfattning och intresse.

 

Så vad är sanning? ”Veni, vidi, vici” lär den romerske kejsaren Julius Ceasar har sagt. Vem kan bevisa att det inte var en historieberättare som har lagt orden i hans mun, helt enkelt för att imponera och samtidigt visa erövrarens storhet?!

 

Under vår semester i Oman var vi och tittade på ett kamelrace, där kamelerna tävlar om att snabbast komma i mål. Kamelerna? Döm själv av bilden. Är detta dromedal eller kamel?








Jag har lärt mig att detta är en dromedar i och med att den bara har en puckel.  Men i Oman kallas de faktiskt för kamel. Vad är sanningen?  Vem har då rätt? Wikipedia eller Omanierna som älskar sina enpucklade kameler och absolut inte kallar dem för dromedarer. Från och med nu kallar jag såväl enpucklade som tvåpucklade för kameler. Men är det sanninge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0