NEDSKRÄPNING!

När jag var i Stockholm i går, gick jag in på Åhléns, åkte rulltrappa ner och kom in på Hemköp. Det första jag ser är en välklädd kvinna som tar en korg med ena handen och samtidigt med den andra handen kastar något i en annan krog. Jag blev lite nyfiken och tittade i korgen. Vad var det hon kastade? Ingenting annat än skräp.

 

Minst sagt något förvånande. Någon annan skulle ta den korgen med hennes skräp för att gå in och handla. Inte särskilt fräscht.

 

Jag måste erkänna att jag drog lite på smilbandet när jag idag på morgonen hörde i Ekos nyhetssändning att regeringen föreslår att den som skräpar ner skall bötfällas.

 

Kostnaden för nedskräpning är tänkt att bli 800 kronor och skall betalas direkt på plats utan att en åklagare fattar beslut om det.

 

Jag ser, för ett ögonblick, mig själv i polisuniform bakom den välklädda damen. Tilltalar henne och bötfäller henne med 800 kronor. Det blir en aning dyrbar nedskräpning som till stor del skulle räcka till att betala veckans mat.

 

Nu tror jag förstås inte att böterna syftar på nedskräpning inom en butik utan syftet är att hålla gatorna och naturen ren från ordentlig nedskräpning. För det är ordentlig nedskräpning som skall bötfällas.

 

Jag tänker mig att min fru lär blir glad om hon slipper titt som tätt laga cykeldäcken på grund av sönderslagna flaskor på cykelbanan.

 

Samtidigt ser jag framför mig oändliga diskussioner om vad som verkligen är ordentlig nedskräpning och vad som är sådär äkta, lagom nedskräpning som inte skall bötfällas.

 

Men oavsett hur diskussionerna än blir så hoppas jag att vi alla är överens om att det är mycket trevligare med en shoppingtur i staden, sitta på en bänk i parken, en cykeltur eller promenad i naturen utan en massa skräp runt omkring en.

 

Så det är bara att damma av en gammal slogan. ”Håll naturen rent” Det är snart vår och "det som göms i snö kommer fram i tö".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0