EN SAK I TAGET!

Jag har inte skrivit blogg på en dryg vecka. Anledningen är enkel. Jag har haft väldigt mycket annat att göra. I en sådan situation blev bloggandet bortprioriterat. När jag började blogga för ett år sedan blev jag överraskad av hur snabbt och enkelt det gick att skriva varje dag.

 

Jag utgår ifrån att det alltid kommer en svacka då skrivandet inte direkt flyter på.  För min del hoppas jag att jag är på väg ur den svackan och då har en dryg veckas paus varit av godo.

 

Just nu har vi vårt snart 8 månader gamla barnbarn Josef hos oss. Han sitter i mormors knä, skrattar och myser samt försöker ta kontrollen över datorn och därmed mitt skrivande. Det är märkligt vad ett litet barn till synes, kan göra samtidigt.

 

Själv är jag glad om jag klarar av en sak i taget. Men jag är ju man och jag har läst någonstans att en man klarar i första hand bara en sak i taget medan kvinnor kan göra flera saker samtidigt. Då undrar jag, om nu Josef klarar av att göra flera saker samtidigt, vart har då min förmåga att göra flera saker samtidigt tagit vägen någonstans.

 

Fast visst jag kan se på tv:n och skriva på datorn samtidigt. Men en sak är säkert, ingetdera blir gjort så bra som möjligt.

 

Det är kanske trots allt inte så dumt att göra en sak i taget. Det är kanske just det som jag behöver öva på när agendan är fullbokad och min egen och andras förväntningar pockar på och jag vill hinna med så mycket som möjligt!

 

Jag kom att tänka på en gammal låt av Ingemar Olsson, ”En liten bit i taget” -



Så mycket som man vill
Men inte klarar av
Man räcker inte till
Man har för stora krav
Det verkar va’ ett vanligt fel
För många gör sitt liv för tungt
Jag vet att jag för egen del
Borde ta det mera lugnt
Och ta en liten, liten
liten bit i taget


Jag vet att det går fort
Att bara riva ner
Men bygga upp nå’t stort
Det kräver mycket mer
Men finns det liv, så finns det hopp
Därför kan veta att
Allting som lever växer opp
Men inte på en natt
Utan en liten, liten
liten bit i taget


Det Gud vill bygga opp
Och göra världen hel
Det liknar mest en kropp
Där du får va’ en del
Kanhända delen du har fått
Känns alldeles för ordinär
Men det som då betyder nå’t
Det är om du är trogen där
Och tar en liten, liten
liten bit i taget


© little beat music


Kommentarer
Postat av: Kati Erdélyi

Nem hiszem, hogy ez a tulajdonság kizárólag ffi és női alapon leosztható..., én például, ha nagyon muszáj tudok egyszerre több dologgal is foglalkozni, de nagyon nem szeretek, mert szeretek elmélyülni abban, amit éppen csinálok. Hiszen a megfelelő odafigyelés nélkül semmiből se hozható ki az a bizonyos legtöbb...:))))

2011-04-03 @ 22:16:51
URL: http://komedias.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0