PÅVERKAN ATT VÄLJA!

På söndag är det val till riksdag, kommun och landsting. Från olika håll påverkas vi till att lägga vår röst på ett visst parti, en viss kandidat.

 

Den starkaste påverkan har utan tvekan media. Det är media som förmedlar intervjuer, redigerar intervjuer, bestämmer vilka frågor som skall ställas och lyftas fram.

 

Jag har för egen del vid ett flertal tillfällen upplevt hur det jag har sagt vinklats på ett sätt som jag själv inte har sagt eller menat. Denna erfarenhet tror jag delas av flertalet politiskt aktiva.

 

Under denna valrörelse har flera gånger framkommit hur ledande journalister har samröre med något politisk parti. Jag tror att deras professionalism är så stor att de kan hålla sina politiska sympatier i bakgrunden. Men frågan är om det är etiskt försvarbart.

Jag har vid flertal tillfällen fått frågan från enskilda personer gällande vad de skall rösta på. Mitt svar är en tydlig uppmaning, att ta reda på vad de olika politiska partierna säger, genom att läsa deras handlingsplan på riks-, kommunal- och landstingsnivå.

 

Det är handlingsplanerna som är vägledande och som de politiska partierna skall avkrävas svar på huruvida de tänker genomföra sina planer.

 

I medierna hamnar väldigt ofta fokus på enskilda företrädare och då med särskilt fokus på de största partierna samt i denna valrörelse på Sverigedemokraterna vars starkaste och viktigaste fråga är att vara emot invandring, ett mångkulturellt samhälle.

 

Olika politiska företrädare bedöms utifrån retorik, klädsel, personlig framtoning. Visst kan det anses vara viktigt men det avgörande måste ändå alltid vara det politiska innehållet och inte kunskapen i retorik, val av klädsel och så kallad personlig utstrålning eller brist på utstrålning!

 

En stark påverkan i valrörelsen bedrivs också genom webben genom mejl och bloggar. Så länge avsändarna inte är anonyma i det verkliga livet så är webben ett bra verktyg för snabbt inhämtande av kunskap, frågeställningar och direktkommunikation med väljarna.

 

I varje val är det lätt att glömma bort alla de valarbetare som aldrig uppmärksammas men som med sitt idoga arbete är oumbärliga i arbetet att föra fram det sakliga, tydliga politiska budskapet!

 

Jag skall självklart passa på att påverka vilket jag hoppas att även du gör!

 

Opionsundersökningar i all ära men det är valresultatet på valdagen som gäller! För egen del hoppas jag på ett starkt resultat för Folkpartiet Liberalerna.


Glöm inte bort att rösta den 19:e september!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0