DÖMD TILL AVRÄTTNING PÅ GRUND AV ÄKTENSKAPSBROTT!

Skall vi bry oss, vågar vi bry oss om är en ständig aktuell fråga. Finns det gränser för engagemang och betyder det något om vi engagerar oss.

 

1989 i december år var jag på jakt efter ett par varma skinnhandskar för min fru. Jag hittade ett par till ett bra pris. Jag kunde inte låta bli att fråga var de var tillverkade. Svaret blev, Rumänien. Då avstod jag från att köpa handskarna för jag ville inte stödja ett land som hade en diktator, Nicolaj Ceau­sescu som statschef. Två veckor efter min bojkott störtades Nicolaj Ceausesescu.

 

Jag är självklart medveten om att min handling inte hade någonting med detta att göra men för mig själv kändes det väldigt bra att jag tog ställning.

 

Sakineh Mohammadi heter en kvinna som påstås varit otrogen mot sin man i Iran. Sakineh Mohammadi har blivit dömd att grävas ned till bröstet i en grop för att sedan stenas till döds. Kritiken mot denna dom har varit stor och senast har EU:s Jose Manuel Barroso vädjat för att domen skall upphävas. Domen är överklagad till Irans högsta domstol. Men rädslan om att domen trots allt skall verkställas finns där. I så fall blir Sakineh Mohammadi inte den första kvinnan som avrättats i Iran.

 

I Nya Testamentet kan vi läsa om en kvinna som togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. Jag har ofta funderat över var mannen hon begick äktenskapsbrottet tog vägen. Hon var ju knappast ensam om akten.

De som tog kvinnan till Jesus menade att i lagen var det föreskrivet att ett sådant brott skall straffas med stening och nu undrade de vad Jesus hade att säga.

Jesu svar blev: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”  När de som ställde frågan till Jesus hörde hans svar, gick de därifrån och Jesus blev ensam kvar med henne.

 

Utan tvekan älskar jag denna berättelse! Men jag undrar varför vi inte lär av den.

 

Jag vill ropa så högt jag kan och jag hoppas att du instämmer i mitt rop. UPPHÄV DÖDSDOMEN MOT SAKINEH MOHAMMADI!

 

Nu kommer knappast Irans domstol att läsa det jag har skrivit och de kommer knappast att lyssna just bara på mig men ju fler vi är och ju högre vi ropar desto mer kommer en dag rättvisans och frihetens röst bli verklighet även i Iran!


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

att bry sig har varit min ledstjärna genom livet , Du har helt tydligt samma stjärna --



Vi behöver flera - Bry er - ! Låt oss förenas och störa alla som inte respekterar mänskliga rättigheter !

2010-09-08 @ 08:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0