”MAMMORNA KVAR VID SPISEN”

Det finns dagar då jag inte direkt spontant kommer på vad jag skall skriva om. Jag brukar då gå ut på tidningarnas hemsidor och se på vad som har hänt, om det är något som berör mig och jag skulle kunna kommentera.

 

På Dagens Nyheters hemsida fastnade jag för en nyhet som jag direkt tänkte, nej Iván Czitrom den där kan du inte skriva om. Du kommer säkert att få reaktioner, som att du är emot jämlikhet, är kvinnoförtryckare osv. När jag snabbt tänkte så bestämde jag mig för att jag faktiskt skall skriva om den där nyheten helt enkelt för att jag vet att jag är för jämlikhet!

 

Nu undrar du förstås vad det var för kontroversiell nyhet som DN:s nätupplaga presenterar med rubriken: ”Mammorna kvar vid spisen.” Yngre mammor vill vara hemma ännu mer med barnen och tror att de skulle kunna vara hemmafruar om de bara hade möjlighet, visar en ny undersökning.” Tidningen hänvisar till en undersökning som nätsajten Familjeliv låtit göra bland 9 000 mammor.

 

På Familjelivs hemsida går att läsa hela undersökningen, att ”sju av tio svenska mammor vill vara hemma mer med sina barn och yngre mammor vill vara hemma mer än äldre mammor. I ålderskategorin 16-29 år är andelen mammor som vill vara hemma mer störst. Mer än hälften av mammorna tror att fler skulle vilja vara hemmafruar om de kunde, en andel som är jämn genom hela Sverige. ”

 

DN:s korta artikel har minst sagt rört upp känslor och undersökningen kritiseras och ifrågasätts.

 

För egen del tycker jag verkligen inte om rubriken som DN har valt. För att yngre mammor vill vara hemma ännu mer med barnen behöver inte i första hand innebära att de vill vara kvar vid spisen. Jag tror överhuvudtaget inte att det handlar om det.

 

Den frågan vi alla behöver ställa oss, särskilt vi män, är vem som gör mest hemma efter avslutad arbetstid. I jämlikhetens Sverige så är det inte en vild gissning att det fortfarande är mammorna som är mera dubbelarbetande. Med dubbelarbete inbegriper jag så klart arbetet i hemmet.  Jag är medveten om att i många hem delar man på mycket men jag tror knappast att det jämlika överväger


För den som är intresserad rekommenderar jag att ta del av Familjelivs undersökning www.familjeliv.se som inte enbart handlar om mammornas önskan att vara hemma mera med sina barn utan är en bred undersökning som även tar upp frågan om ekonomi, skola och omsorg, mat, shopping, högtider mm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0